(Findinet) Besparingsplanner: Adfiz gaat te ver

Stichting De Besparingsplanner vindt dat Adfiz in haar Visie op een Level Playing Field te ver gaat. Zij uit kritiek op het executionverbod en de vergunningsplicht voor bepaalde doelgroepen. Het pleidooi voor een verbod op execution only van impactvolle financiële producten beperkt de keuzevrijheid van consumenten. Producten zouden dan alleen nog maar via het intermediair kunnen worden aangeschaft. Dat concludeert Erik Dorland, bestuurder van consumentenorganisatie Stichting Besparingsplanner,

"Bijna vier miljoen consumenten hebben een bovengemiddeld financieel overzicht , zo blijkt uit het onderzoek van Platform CentiQ naar het financieel inzicht van Nederlanders. Deze consumenten zijn goed in staat om zelfstandig financiële beslissingen te nemen en de gevolgen daarvan te overzien. Door de aanbevelingen van Adfiz zouden consumenten altijd naar het intermediair moeten gaan voor zowel het advies als het aanschaffen van producten. De mogelijkheid om zelfstandig of na het inwinnen van een onafhankelijk advies, door bijvoorbeeld een financieel planner, producten zelf aan te schaffen, is dan niet meer mogelijk”, aldus Dorland.

Ook zet de stichting vraagtekens bij de aanbeveling om bepaalde beroepsgroepen, zoals accountants en fiscalisten, vergunningsplichtig te laten zijn voor werkzaamheden die zijn te kwalificeren als financiële dienstverlening. Dorland: “Fiscalisten en accountants kunnen, net als onafhankelijk financieel planners, zonder adviesvergunning opereren. Deze beroepsgroepen kennen hun klanten goed en hebben vaak een jarenlange en intensieve relatie met hen opgebouwd. Tevens zijn zij over het algemeen beter dan financieel adviseurs op de hoogte van de fiscale impact van financiële producten en de invloed op het besteedbaar inkomen. Wel is het zo dat fiscalisten en accountants geen enkel belang mogen hebben bij het afsluiten van financiële producten.”

Wel is de stichting het met Adfiz eens dat er een verbod op excessieve marges van aanbieders komen en dat zij meer transparantie in de verdiensten moeten bieden. "Transparantie komt altijd ten goede van consumenten. In de huidige situatie worden intermediairs en aanbieders van producten inderdaad verschillend behandeld wat nadelig is voor zowel de consument als het intermediair."