“Is uw gedrag asovrij?” winnaar Generali Innovatieprijs?

Sommige innovaties zijn op voorhand onverslaanbaar. Daarom lijkt nu al vast te staan dat De Nederlanden van Nu eind van het jaar de prijs zal winnen.

In de eerste helft van volgende week gaat bij Generali-dochter De Nederlanden van Nu de Social-Checker live. Het gaat om een beeld- en taalherkenningssoftware programma dat een Facebook profiel kan scannen op goed of asociaal gedrag. Aan de hand van de scan kan De Nederlanden van Nu aanvragers van een verzekering indelen in verschillende risicoklassen en op grond daarvan de premiehoogte bepalen. Komt er een goed gedrag uit de scan dan kan de Facebooker 25% premiekorting opleveren.

De software kijkt naar bijvoorbeeld alcohol- en drugsgebruik op foto’s, naar video’s met asociaal verkeersgedrag en het liken van fanpagina’s die gewijd zijn aan risicovolle sporten.

De ontwikkeling van de software is versneld door recente mogelijkheden op het gebied van beeld- en taalherkenning te combineren met sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen social media en het risico op schade. Arjen Dijkstra, directeur van De Nederlanden van Nu: “Uit dat onderzoek blijkt dat mensen met veel partyfoto’s op hun profiel meer schades veroorzaken. Ook het vaker gebruiken van bepaalde woorden geeft inzicht in het schaderisico. Wij gebruiken deze recente inzichten ten gunste van onze klanten. Goed gedrag levert veel korting op. Wie een steeds slechter profiel ontwikkelt, kan dat opgebouwde voordeel uiteindelijk ook weer verliezen.”

Privacy geen issue

Dijkstra is niet bang voor negatieve berichtgeving over privacy, zoals onlangs gebeurde met ING: “Zonder toestemming van de klant kan onze software niet bij de gegevens op het Facebook-profiel. We verkopen ook geen klantgegevens aan derden.. De Social-Checker software is bovendien volledig optioneel: Wie niet wil, doet niet mee en kan nog steeds profiteren van ons scherpe basistarief.”

Het is duidelijk dat De Nederlanden van Nu met deze software, waarvoor zij het alleenrecht heeft verworven, een moeilijk inhaalbare voorsprong heeft genomen in het exact kunnen meten van essentiële risicofactoren. Zij kan daardoor een vorm van premiemaatwerk ontwikkelen die tot nu toe ongekend is.

Wellicht dat Generali-directeur Jaap Oudkerk de Innovatieprijs niet aan Dijkstra wil uitreiken, omdat familieleden van deelname aan deze competitie zijn uitgesloten. Maar dat konden wij niet bevestigd krijgen.