Interpolis: 17 procent meer arbeidsconflicten dan vóór corona

© Daniel Bone, Pixabay

Het aantal arbeidsconflicten ligt in 2021 gemiddeld 17 procent hoger dan in 2019. Dat is opvallend, omdat het aantal ontslagen in 2021 met bijna 20 procent afnam ten opzichte van 2019. Oorzaken van de conflicten zijn onzekerheid over het verloop van de pandemie en personeelskrapte, aldus verzekeraar Interpolis in de maandelijkse BedrijvenMonitor.

Opvallend is ook dat terwijl het aantal conflicten tussen werkgever en werknemer groot is, het aantal werknemers dat een juridische check doet naar de overeengekomen arbeidsvoorwaarden met een werkgever, juist flink daalt in 2021: met ruim 33 procent ten opzichte van 2019. ‘We zien dat het vaker voorkomt dat werknemers ons benaderen op het moment dat ze al in een flinke discussie beland zijn met hun werkgever. Waar je voorheen zag dat voordat ze deze discussie aangingen, werknemers eerst bij ons checkten wat hun rechten precies zijn. Een oorzaak hiervoor kan liggen in het feit dat er een krapte op de arbeidsmarkt is en werknemers sneller de discussie aangaan met hun werkgever’, aldus René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis.

Uit de BedrijvenMonitor komt verder naar voren dat 32 procent van de mkb-ondernemers het werven van personeel nog steeds als een belangrijk agendapunt ziet. Werknemers lijken te profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt en worden mondiger tegenover werkgevers.

Van de mkb-ondernemers geeft 33 procent aan te gaan besparen op kantoor- of bedrijfsruimte. En 43 procent zegt het thuiswerken te blijven stimuleren. ‘Nu het punt in zicht komt dat thuiswerken niet meer de norm is, komt ook de vraag op hoe bedrijven hun werknemers weer naar kantoor laten gaan. We zien dat er veel arbeidsconflicten ontstaan over het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden zoals het veranderen van de werkomgeving, het aanpassen van de leaseregeling, of het veranderen van roosters. We raden werkgevers dan ook aan om hierover in gesprek te gaan met hun werknemers en met elkaar tot duidelijke afspraken te komen waar iedereen zich prettig bij voelt. Dit kan vervelende conflicten of zelfs vertrek van een medewerker voorkomen’.

Zorgen om voldoende personeel blijven
Het tevreden houden van personeel is belangrijk. Gemeten vanaf september 2019 is het aantal ontslagen in juli 2021 het laagst. En ruim 30 procent van de mkb-ondernemers is van plan om te gaan investeren in het aannemen van extra personeel. Daarbij is er in augustus ten opzichte van juni een groei van 6 procent naar 51 procent te zien in het aantal mkb-ondernemers dat zich zorgen maakt over het gemotiveerd houden van de medewerkers. ‘Met het oog op het grote aantal conflicten dat we signaleren en de krapte op de arbeidsmarkt is het verstandig dat werkgevers in gesprek blijven met hun medewerkers. Met het vele thuiswerken, onzekerheid over het verloop van de pandemie en tegelijkertijd de aantrekkende economie die voor meer werk zorgt, blijft dit ook de komende tijd erg belangrijk en is personeel hard nodig’, aldus René Voets.