Intermediair voorziet meer business voor winnaars Prestatieonderzoek

Voorzitter Loek Hermans voorziet een grote rol voor het Adfiz prestatieonderzoek wanneer adviseurs de uitkomsten mee gaan wegen in hun inkoopbeleid.

Dit zei hij tijdens de bekendmaking van de winnaars tijdens de Verzekeringsbranchedag in Utrecht. “De kwaliteit die een klant mag verlangen is een combinatie van productprijs, productvoorwaarden en de performance van de verzekeraar.”

De al jaren voorzichtig opgaande trend in de uitkomsten blijft behouden, met uitzondering van ‘schade’. Daar is een duidelijke trendbreuk te zien en daalt de performance met 0.3 punt. De traditionele achterblijver ‘leven collectief’ stijgt sneller dan de rest en scoort intussen ook een heel ruime voldoende.

Hermans toonde zich niet tevreden over het tempo van de prestatieverbetering. “Zeventjes zijn niet genoeg. Klanten willen betalen voor waardevolle diensten en advies van de financieel dienstverlener, maar niet voor tekortschietende kwaliteit van de aanbieder. Dit zal dus druk leggen bij iedere individuele aanbieder om zijn zaken goed voor elkaar te hebben. Adviseurs moeten dat zwaarder gaan wegen in hun adviezen en inkoop.”

Ook voor verzekeraars voorziet Hermans een toenemend belang in het onderzoek, dat deelnemende adviseurs ook een individuele inkoopbenchmark biedt. Adviseurs hebben in het onderzoek aangegeven bij welke verzekeraars zij de intentie hebben meer zaken te gaan doen. In die top-5 staat één prijsvechter en verder verzekeraars die allen in hun categorie genomineerd zijn voor de beste prestaties. 

In alle aandachtsgebieden worden prijsstelling en de kwaliteit product als belangrijkste aspecten genoemd. Bij levensverzekeringen (collectief en individueel) staat het aspect ‘kwaliteit en foutloosheid van offertes en polissen’ op nummer 3. Voor andere productsoorten staat ‘kwaliteit/correctheid van claim/uitkering op die plaats.

De 3 meest genoemde aanbieders waarmee het intermediair verwacht volgend jaar meer zaken te doen, zijn alle 3 winnaar van een van de categorieën (Noordhollandsche van 1816, DELA en Stad Holland).

Unigarant en London stonden in 2009 in de schade top-3 en zijn nu uit de top-10 gevallen. Dit gaat gepaard met een top-5 positie van aanbieders waarmee het intermediair minder zaken denkt te doen over een jaar.

Top-5 verzekeraars waarmee het intermediair volgend jaar meer zaken gaat doen:

Noordhollandsche van 1816 70%

DELA 38%

Stad Holland 37%

Conservatrix 29%

TAF (Quantum Leben) 28%

en minder zaken met:

Unigarant 37%

Menzis (Confior) 36%

Erasmus 33%

London Verzekeringen 28%

Avéro Achmea 27%
Uitslagen

Schade

1 Noordhollandsche v. 1816

2 Mondial Assistance (Elvia)

3 ASR

4 AEGON

5 Klaverblad

Leven Individueel

1 Legal & General

2 Erasmus

3 Conservatrix

4 Onderlinge ’s Gravenhage

5 Klaverblad

Leven Collectief:

1 Zwitserleven

2 Delta Lloyd

3 Amersfoortse

4 Nationale-Nederlanden

5 Reaal

Inkomen

1 Movir

2 Amersfoortse

3 AEGON

4 Generali

5 Nationale-Nederlanden

Ziektekosten

1 Stad Holland

2 ONVZ

3 CZ

4 Amersfoortse

Uitvaart

1 Dela

2 Monuta

3 Ardanta

4 Yarden

GEEN REACTIES