Intermediair verwacht toename zorgadvies

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen.

Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek 2014 dat Bureau D & O onder financieel adviseurs heeft gehouden. Van de zorgverzekeraars wordt ONVZ Zorgverzekeraar door de adviseurs het hoogst gewaardeerd.

Verwachting groei aantal adviezen

Bijna de helft van de financieel adviseurs verwacht dit jaar meer adviezen te geven en te bemiddelen dan vorig jaar. Dat blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek 2014, dat Bureau D & O tweejaarlijks houdt onder financieel adviseurs. Daarnaast verwachten intermediairs dat deze trend zich doorzet: voor volgend jaar verwacht zelfs 55% een groei ten opzichte van 2014.

“Deze groei is naar verwachting vooral gebaseerd op scherpere sturing door zorgverzekeraars van verzekerden die een medische behandeling dienen te ondergaan”, stelt Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau D & O. “Ook de groei in verschillen in dekking kan verklaren waarom adviseurs een groei in de adviesbehoefte bij de keuze van een zorgverzekering verwachten”. Voor 2015 verwacht 39% van de adviseurs een stabilisatie van de zorgportefeuille ten opzichte van 2014 en slechts 6% een daling.

Honorering zorgverzekeringen

Uit het onderzoek blijkt dat op dit moment 86% van de deelnemende adviseurs de kosten van advies en bemiddeling volledig financiert uit provisie. Slechts 3% werkt uitsluitend via beloning die direct door de consument wordt betaald. 11% van de adviseurs hanteert een hybride systeem. Van de kantoren die een hybride systeem hanteren heeft 47% zorgverzekeringen opgenomen in hun abonnementensysteem voor particuliere relaties.

ONVZ krijgt hoogste waardering

De financieel adviseurs spraken zich ook uit over de kwaliteit van 12 verschillende zorgverzekeraars. De experts beoordeelden de zorgverzekeraars op aspecten als:

• Medische waarborgen in kader acceptatie
  • Kwaliteit en snelheid administratief proces
  • Snelle financiële afhandeling
  • Nakomen afspraken
  • Innovatie binnen product
  • Acceptatiebeleid

Naast een beoordeling van de deelaspecten is ook een algehele beoordeling gevraagd. ONVZ Zorgverzekeraar krijgt hier met 8.1 de hoogste waardering gevolgd door Stad Holland Zorgverzekeringen.