Inge: betaalapp met stembediening

ING introduceert als eerste bank in Europa stembediening in de Mobiel Bankieren App. Met Inge is het mogelijk om handsfree te bankieren.

Het is een alternatief voor het gebruik van een touchscreen. De gebruiker kan door middel van zijn stem opdrachten geven aan Inge die vervolgens worden uitgevoerd. Met de toevoeging van stembediening in de Mobiel Bankieren App speelt ING in op de trend dat het bedienen van apparaten met de stem in de toekomst steeds gebruikelijker wordt. De stembediening is vanaf half september beschikbaar.

Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App. Ook neemt de intensiteit van het gebruik toe. Gemiddeld loggen klanten zes keer per week in. ING vindt het belangrijk om klanten te helpen met inzicht en overzicht in hun financiën.

Ruim 75% van de Nederlanders met een mobiel bankieren app geeft aan dat zij meer grip hebben op hun geldzaken. Daarom blijft ING de app verder ontwikkelen, waarbij innovatie een belangrijke rol speelt.

IBAN-nummer voorlezen

Max Mouwen, Directeur Internet en Mobiel ING Nederland: “De smartphone wordt in de komende jaren nog belangrijker voor consumenten. Daar spelen wij op in met onze innovaties, in nauwe samenwerking met onze klanten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren. Zo kun je bijvoorbeeld met je stem in de app het IBAN-nummer voorlezen in plaats van intypen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt. Daarnaast wordt mobiel bankieren zo nog persoonlijker. Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren.”

Gefaseerde introductie: stembesturing en stemherkenning

ING introduceert handsfree bankieren in twee fases. In de eerste fase, vanaf half september, kunnen ING-klanten aan de slag met Inge. Door middel van hun stem kunnen klanten hun saldo opvragen of een betaalopdracht geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt nog met de pincode. Autorisatie en inloggen middels stemherkenning, de tweede fase, zal naar verwachting later dit jaar geïntroduceerd worden.

Stem is uniek wachtwoord

Iedere stem heeft karakteristieke eigenschappen. Daarmee is ieders stem een uniek en veilig wachtwoord. Of de klant wel of niet gebruik wil maken van stembediening is aan de klant zelf. Klanten kunnen via het instellingenmenu in de mobiel bankieren app stembediening aan of uit te zetten. Uiteindelijk bepaalt de klant of hij het echt makkelijk vindt.