ING is nu marktleider in hypotheken

© Pixabay

Voor het eerst sinds jaren is de Rabobank niet meer de grootste hypotheekaanbieder. De bank verloor in het tweede kwartaal 1,1% van zijn marktaandeel en werd verdrongen van de eerste plaats door ING Bank.

Adviesbureau IG&H zet in haar meest recente hypotheekupdate de cijfers op een rij. De top 10 van hypotheekaanbieders laat – met dezelfde spelers – diverse verschuivingen zien. Florius is de sterkste stijger qua marktaandeel over het afgelopen kwartaal (+0,8 %), Daarmee stijgt deze aanbieder van plek 6 naar 4 in de rangorde. Het aandeel van ING nam toe met 0,6%, waarmee de bank van de tweede naar eerste plaats promoveerde.

Regiepartijen zijn opnieuw de grootste stijgers in de lijst (met 3,2 procentpunt tot 25,8%). Banken zien hun aandeel met -0,7% dalen naar 51,3%. Desondanks zitten ze nog altijd op 43,7%.

De Rabobank is de sterkste daler. Verder bestaan de dalers dit kwartaal allemaal uit verzekeraars: na drie kwartalen van groei zien zij hun aandeel afnemen met 2,8 procentpunt tot 12,0%. “Deze ontwikkeling is het gevolg van een stijgende rente”, aldus Chris van Winden, director banking van IG&H. “Hypotheekafsluiters kiezen nu voor een kortere rentevastperiode, terwijl verzekeraars vaak juist langere rentevaste periodes aanbieden.”

Tekst loopt door onder de afbeelding

Top 10 van de grootste hypotheekverstrekkers
Top 10 van de grootste hypotheekverstrekkers. © IG&H

Verdeling typen sluiters

Banken blijven marktleider onder alle typen sluiters. In het tweede kwartaal steeg hun positie bij doorstromers (+0,4 %), maar daalde deze onder starters (-1,0 %) en over- en bijsluiters (-1,1 %). De regiepartijen zagen hun marktaandeel fors toenemen in Q2 2022 onder alle groepen, waarvan het sterkst onder starters en over- en bijsluiters (+4,2 %). In deze groep is hun aandeel traditioneel groot. Verzekeraars zien hun aandeel onder alle groepen dalen. Buitenlandse partijen zien hun aandeel overal stijgen, waarvan het sterkst onder starters (+1,0 %).

De totale hypotheekmarkt steeg in het tweede kwartaal naar een omzet van €45,6 miljard en 136.000 afgesloten hypotheken: het aantal verstrekte hypotheken steeg met 15,6% ten opzichte van Q1 2022. Die stijging werd met name gedreven door de over- en bijsluiters die snel nog wilden profiteren van de lage rente.

Grote vraag is hoe de hypotheekmarkt over het derde kwartaal eruit zal zien. HDN meldde over de maand juli al een sterke daling van het aantal hypotheekaanvragen, juist onder oversluiters.

Bron: IG&H