Inboedelverzekeraars verschillen sterk in dekking van contant geld

© Pixabay

Met de verdwijnende spaarrentes en hoge bankkosten wordt de spreekwoordelijke oude sok een steeds aanlokkelijker alternatief voor veel consumenten. Maar contant geld in huis vormt een risico. Het Inboedel Informatie Centrum (I.I.C.) zocht uit wat de maximale dekkingen zijn die verzekeraars bieden bij verlies of diefstal van contant geld. Het verschil kan oplopen tot €1250.

Het I.I.C. haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat 39% van de mensen met een spaartegoed (van minimaal €2.500) overweegt om spaargeld thuis te bewaren vanwege de negatieve spaarrente die er mogelijk komt.

Binnen een inboedelverzekering is schade aan contant geld doorgaans gedekt, bijvoorbeeld in het geval van diefstal of brand. De gemiddelde contantgelddekking van alle 31 onderzochte inboedelverzekeringen bedraagt €945. Wel verschilt de maximale vergoeding sterk.

Van de onderzochte verzekeraars vergoeden Nationale Nederlanden en ING het minst: maximaal €250 per gebeurtenis. De verzekeraars die de hoogste vergoedingen aanbieden, keren een bedrag van maximaal €1.500 uit. Dat zijn AON, De Goudse, Ohra en United Insurance (execution-onlylabel van Klap).

Polisvoorwaarden
Er bestaan grote verschillen in de polisvoorwaarden in bijvoorbeeld de definitie van ‘contant geld’. In de meeste gevallen zijn waardepapieren, zoals aandelen en obligaties ook ‘contant geld’. Maar ook paspoorten, identiteitsbewijzen, waardebonnen, chipknippen, bankpassen en waardecheques kunnen gezien worden als waardepapieren.

De onderzochte inboedelverzekeraars hanteren verder een verschil in dekking binnen- of buitenshuis of bij geld van de bewoner(s) of van anderen. Verzekeraars bieden meestal geen dekking in het geval van langdurige leegstand van een woning, tijdens een verhuizing of bij schade aan contant geld in een bijgebouw, zoals een (losstaande) garage. De meeste inboedelverzekeraars vergoeden gestolen contant geld evenmin wanneer het om bedrijfseigendom gaat.

Giraal geld
In het geval van diefstal van een bankpas, waarbij – met een pincode – geld is opgenomen, geldt geen dekking vanuit de inboedelverzekering. Verzekeraars gaan ervan uit dat men ook een eigen verantwoordelijkheid heeft om pincodes geheim te houden. Verzekeraars vergoeden wel bij diefstal en afpersing.

Het I.I.C. is een informatieplatform op het gebied van inboedelverzekeringen, onderdeel van affiliate marketingbureau Awin B.V. van de Axel Springer Group.

Bron: I.I.C.