Inboedelverzekeraars sluiten ‘schuldschade’ aan mobieltjes vaker uit

Inboedelverzekeraars sluiten ‘schuldschade’ aan mobieltjes vaker uit
© Pixabay

‘Schuldschade’ aan mobiele telefoons wordt tegenwoordig vaak uitgesloten bij allrisk-inboedelverzekeringen. Dat blijkt uit onderzoek van Independer, dat hiervoor 31 allrisk-inboedelverzekeringen onder de loep nam. Allrisk-pakketten die wel telefoondekking bieden, rekenen steeds vaker een eigen risico bij reparatie.

Verzekeraars zijn strenger geworden met vergoedingsvoorwaarden voor val- en stootschade aan mobiele telefoons en andere elektronische devices, zoals tablets. “Vijf jaar geleden concurreerden veel inboedelverzekeraars nog met elkaar om de gunsten van de klant”, zegt Guido Rodenburg van Independer. “Hierbij adverteerden ze juist met hun allriskdekking voor schade aan mobieltjes en andere devices. Maar kapotte mobiele telefoons behoren inmiddels tot de meest geclaimde producten op de inboedelverzekering. Dat begint verzekeraars veel geld te kosten. Daarnaast is het is bijna onmogelijk te controleren of een ongelukje met de telefoon echt in huis is gebeurd, want alleen daar is de inboedelverzekering van toepassing.”

Dekkingsverschillen nemen toe
Verzekeraars gaan verschillend om met deze groeiende kostenpost. Sommige partijen kiezen voor het invoeren of opschroeven van het eigen risico bij schuldschade. Anderen bieden alleen volledige dekking als de klant zijn telefoon bij een gecontracteerde reparateur laat herstellen. Ook zijn er verzekeraars die schade aan elektronica uit het allrisk-pakket hebben gehaald en een aparte elektronicaverzekering aanbieden. Maar er zijn ook verzekeraars die nog wel volledige dekking bieden voor telefoonschade, zonder verdere voorwaarden.

Van de 31 allrisk-inboedelverzekeringen bieden 13 pakketten een volledige dekking zonder eigen risico. Bij 9 verzekeringen wordt helemaal geen dekking geboden voor telefoons en 8 verzekeringen bieden wel dekking, maar met voorwaarden, zoals eigen risico.

Voorwaarden aangepast
Rodenburg: “In onze consumentencontacten merken we regelmatig teleurstelling bij mensen die horen dat de schade aan hun mobieltje niet wordt vergoed. In sommige gevallen bood hun polis, op het moment van afsluiten, nog wel dekking hiervoor. Maar door aanpassingen in de voorwaarden kan dat veranderen.” Hij merkt op dat het voor consumenten niet  altijd eenvoudig is om uit de polisvoorwaarden op te maken hoe het zit met de dekking van hun mobieltje. “Zo hebben verschillende verzekeraars verschillende termen voor mobiele devices.” Independer heeft de voorwaarden in een overzicht gezet.

De verschillen in dekking zitten uitsluitend in schuldschade, waarbij de eigenaar binnenshuis zijn telefoon per ongeluk stoot of laat vallen. Diefstal of brandschade in het huis van de eigenaar van de telefoon is bij alle inboedelverzekeraars gedekt.

Bron: Independer

GEEN REACTIES