In Themamagazine: Adfiz versus Consumentenbond

De Consumentenbond voert actie om aanbieders alleen nog “basisproducten” op de markt te laten brengen. Adfiz stelt dat deze oproep in de praktijk niet goed uitwerkt. “De Consumentenbond wil dat consumenten simpele, betrouwbare financiële basisproducten kunnen kiezen, zonder poespas.”

Onder basisproducten verstaat de bond niet per definitie goedkope producten of voor iedereen het beste product, “maar wel producten die duidelijk zijn, waarvan de verwachtingen helder zijn en die doen wat ze beloven. Zonder beperkende voorwaarden, zonder addertjes onder het gras.”

Basishypotheek

“De veiligheid van de basishypotheek wordt bereikt door de koppeling tussen hypotheekrente en spaarrente.”

•  Een basishypotheek is geheel provisieloos. Er zijn geen andere kosten dan de rente die in rekening wordt gebracht. Dus geen administratiekosten of andere bijkomende kosten.
  • De spaarrente per maand is exact gelijk aan de hypotheekrente per maand.
  • Het rentetarief voor bestaande en nieuwe klanten is gelijk.
  • Bij een nieuwbouw- of verbouwdepot is de rentevergoeding over het depot gelijk aan de hypotheekrente.

In de oproep om een aantal basisproducten te ontwikkelen ziet Adfiz een risico.

“Een basisproduct kan immers nooit voor iedereen een passend product zijn, dat onderkent ook de Consumentenbond. Het risico zit erin dat het wel de schijn wekt voor iedereen passend te zijn.” Als aanbieders ‘basisproducten’ in de markt brengen waaraan de Consumentenbond de nodige publiciteit geeft, verwacht Adfiz dat consumenten deze ‘Consumentenbond approved’ producten bij voorbaat als passend zullen ervaren. “De praktijk is echter dat de dekking voor het ene een deel van de consumenten te ruim en dus niet passend is, en voor het andere deel juist te beperkt en dus niet passend.”

Rol adviseur

“Die adviseur kan, onafhankelijk van de productaanbieder, de klant helpen met het in kaart brengen van zijn vaak complexe behoefte (hij wil weinig risico én weinig kosten). Vervolgens kan hij helpen bij het zoeken van een passende oplossing, al dan niet in de productsfeer. De financieel adviseur kan ook toetsen of de klant begrijpt wat hij aanschaft, wat hij van het product mag verwachten en hoe dat aansluit bij zijn belang.”

Lees het volledige artikel in het Findinet ThemaMagazine Hypotheken en Wonen