Ik, robot, heet u welkom bij Univé

© Univé

Univé start een test met een robot-hostess in een Univé-winkel in Heerhugowaard. De robot, Pepper genaamd, heet de klanten welkom en probeert een gesprekje met ze te voeren over hun afspraak. Tijdens het wachten kunnen klanten een quizje met haar doen. Vervolgens wordt gevraagd hoe ze het contact hebben ervaren.

Met Pepper wil Univé vooral leren hoe klanten reageren op de interactie met een robot als hostess. Pepper wordt ook met medewerkers van Univé in contact gebracht. “Ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling”, zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.

De test in de winkel in Heerhugowaard duurt in totaal vijf weken. Tijdens de proef wordt Pepper voortdurend aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.
De komst van Pepper maakt onderdeel uit van de recente deelname van Univé aan project RoboValley, waar in samenwerking met de TU Delft Robotics Institute allerlei organisaties onderzoek doen naar robotica.

Bron: Univé