(Findinet) Hypotheekomzet daalt met 38 procent

De hypotheekomzet komt in het eerste kwartaal uit op € 10,1 miljard, een daling van 38% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011.

Dit meldt IG&H in haar Hypotheekupdate Q1 2012.

Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012 is de hypotheekomzet met 28% gekrompen. Traditioneel is de maand december altijd een piekmaand waarna een scherpe daling in januari en daarna licht herstel in februari en maart volgen.

Het aantal ingeschreven hypotheken neemt met 31% af ten opzichte van Q1 2011; iets minder dan het volume, maar nog altijd zeer fors. De sterkere daling van het volume komt door verlaging van de overdrachtsbelasting en de gedaalde woningprijzen. De gemiddelde transactieprijs is met ca. 10% gedaald ten opzichte van Q1 2011.

IG&H: “De belangrijkste oorzaak van de gedaalde omzet en aantallen is de forse afname van het aantal oversluitingen. Deze zijn ten opzichte van Q1 2011 met 49% gedaald. Het aantal overige hypotheken is ‘slechts’ met 18% afgenomen en het aantal verkochte woningen is met 16% gedaald, waarmee deze twee redelijk in lijn zijn met elkaar. Een mogelijke verklaring voor de forse daling in het aantal oversluitingen zijn de verscherpte hypotheekregels. Veel oversluiters voldoen niet aan de nieuwe eisen en zijn daardoor niet interessant voor aanbieders. De hoogte van de rente speelt in ieder geval geen rol, omdat deze vergelijkbaar is met een jaar geleden.

Voor 2012 hebben wij eerder een daling van 12% in de hypotheekomzet voorspeld naar € 53 miljard. Door de afname van het aantal oversluitingen lijkt die voorspelling voor 2012 nu al te optimistisch. Daarnaast gingen wij ook nog uit van de verhoging van de overdrachtsbelasting, die nu echter niet doorgaat. Positieve noot is dat de woningmarkt zelf minder fors daalt dan de hypotheekmarkt. Er zijn dus nog steeds mensen die woningen kopen en die verhuizen.”

Argenta en Obvion winnen fors marktaandeel

Opvallend noemt IG&H de toename van 5,4% in marktaandeel van Argenta: de spaarbank heeft zijn marktaandeel meer dan verdubbeld ten opzichte van Q4 2011. In een jaar tijd is het marktaandeel zelfs verviervoudigd. Argenta is één van de partijen die voldoende funding heeft en zo relatief eenvoudig marktaandeel kan veroveren.

Obvion (+4,5%) en Florius (+3,4%) zetten hun opmars voort en hebben flink marktaandeel gewonnen ten opzichte van een jaar geleden. Beide partijen hebben via een renteactie eind 2011 extra marktaandeel veroverd.

ABN AMRO wint 2,7% marktaandeel ten opzichte van Q1 2011. De groei in marktaandeel is ook hier het gevolg van een renteactie eind 2011.

Onder de grootbanken levert Rabobank 3,0% in en ING Bank 1,8%. Rabobank verliest ten opzichte van het zeer goede 4e kwartaal 2011 zelfs 7%. Rabobank Holding (inclusief Obvion) is ten opzichte van vorig jaar dus wel licht gestegen.

Amstelhuys en Westland Utrecht verliezen beide ongeveer 2%.

Het aandeel van de particuliere schuldeisers is met 0,8% toegenomen. Waar het moeizamer wordt om van banken te lenen, neemt het aandeel van de particuliere financiering toe.