Hypotheek Stresstest beschikbaar voor sites intermediair

De online tool ING Klant Kompas helpt onafhankelijke intermediairs bij het inventariseren, analyseren en adviseren over eventuele hypotheekrisico’s voor klanten.

Het Klant Kompas maakt aan de hand van 10 relevante vragen een quick scan van de persoonlijke situatie van de klant. Uitkomst is een Klant Kompas rapport waarmee het intermediair direct kan bepalen welk risico een klant eventueel loopt met de huidige hypotheek. Op basis van het Kompas en de al beschikbare klantgegevens, weegt het intermediair af of het nuttig is een klant uit te nodigen voor een gesprek. Volgt een gesprek, dan biedt het rapport een leidraad voor het klantgesprek waarin kan worden bekeken of de hypotheek nog voldoende aansluit bij de huidige persoonlijke situatie. Via het Klant Kompas ontvangt het intermediair ook tips hoe hij de klant verder kan helpen bij de ING.

ING ondersteunt het intermediair in het gebruik van het Klant Kompas door contact met klanten gemakkelijker te maken. Er kan gebruik gemaakt worden van een persoonlijke uitnodigingsbrief, een adviesbrief, kant en klare teksten voor de eigen website en korte berichtjes om te plaatsen in social media.

Bewust portefeuillebeheer

Hidde Coebergh, directeur Hypotheken bij de ING: “Met de introductie van het Klant Kompas kunnen we het intermediair verder ondersteunen in het beheren van de eigen klantportefeuille. Doel is enerzijds klant en intermediair gemakkelijk inzicht te geven of een gesprek over de huidige hypotheek noodzakelijk is. Anderzijds biedt het Klant Kompas rapport een handvat voor een gesprek en een hulpmiddel om klantdossiers te actualiseren”.

Hypotheek Stresstest speciaal voor klanten van intermediair

Naast het Klant Kompas heeft de ING voor klanten van het intermediair een speciale versie ontwikkeld van de Hypotheek Stresstest. Deze kan op de website van het intermediair worden geplaatst. Coebergh: “Klanten willen in deze tijd graag weten hoe zij ervoor staan met hun hypotheek. Deze test geeft klanten, op basis van de antwoorden op 10 vragen over de hypotheek en de huidige en toekomstige financiële situatie, een eerste beeld over de eigen hypotheeksituatie. Het intermediair kan een link op zijn site plaatsen om zo traffic en adviesgesprekken te genereren.”