Huizen kijken met een groene bril op

Huizen kijken door een groene bril Florius

Hypotheekverstrekker Florius start een campagne om consumenten bij het bezichtigen van een woning meer bewust te maken van de duurzame mogelijkheden van de woning. Huizenkopers letten vaak goed op zaken als de staat van het onderhoud en de mogelijkheden om de woning te verbouwen. Volgens Florius mogen de duurzame mogelijkheden beter belicht worden. Hier is een taak weggelegd voor de adviseurs, die potentiële kopers kunnen wijzen op zaken die van belang zijn voor de energiezuinigheid van de woning.

Bouwjaar
Volgens Florius is het bouwjaar van de woning één van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid. Woningen gebouwd voor de jaren ’70 zijn bij de bouw niet tot amper geïsoleerd, terwijl vanaf de tweede helft van de jaren ‘70 allerlei vormen van isolatie werden aangebracht in nieuw gebouwde huizen. Denk daarbij aan dubbelglas en aan vloer- en dakisolatie.

Let bij bezichtiging op mogelijkheden
Wanneer consumenten een huis willen gaan kopen dat nog niet goed geïsoleerd is, is door alsnog te isoleren veel winst te behalen. Er zijn echter nog meer mogelijkheden voor het verduurzamen van een woning. Bij de verkoop van de woning is de verkoper verplicht een energielabel te overhandigen. Dit energielabel geeft informatie over welke maatregelen genomen kunnen worden om de woning duurzamer te maken. De potentiële koper kan de verkoper hier al bij de bezichtiging naar vragen, zodat hij weet met welke kosten hij rekening moet houden.

Campagne
Florius start een campagne om consumenten aan te sporen om al vroeg in het koopproces rekening te houden met verduurzaming. Door hier al bij de bezichtiging rekening mee te houden, kan bij de financiering rekening gehouden worden met de kosten daarvan. Karin Polman, directeur van Florius: “‘Groener wonen’ is een noodzaak geworden, niet alleen voor de huiseigenaren, ook voor het leefbaar houden van onze planeet. Daarom is het goed om hier al tijdens de bezichtigingen rekening mee te houden. Wanneer consumenten op deze manier naar een huis kijken, kan de adviseur zijn klant daar vervolgens in ondersteunen bij het gesprek over de financiering van de woning. Dat is de reden waarom Florius er vanaf vandaag een hele campagne aan wijdt.”

GEEN REACTIES