Honkvaste Nederlander blieft geen Fintech

Nederlander blieft geen Fintech
© Px

Al enkele jaren wordt de disruptieve invloed van Fintech voor de financiële dienstverlening voorspeld, maar Nederlandse consumenten hoeven nog niet zo nodig. Slechts 1% van de Nederlanders maakt op dit moment gebruik van de diensten van een FinTech dienstverlener voor financiële zaken. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar TNS en Capgemini.

Gevraagd naar de voornaamste reden, zegt 33% niet bekend te zijn met FinTech, 25% geen toegevoegde waarde te zien en 18% meer vertrouwen te hebben in de bank. Toch kunnen traditionele banken niet op hun lauweren rusten; de Net Promotor Score (NPS) van banken als groep is laag (-15). Dit geldt tevens voor verzekeraars (NPS -18).

In navolging van mondiaal onderzoek van Capgemini naar de positie van FinTech in de financiële sector, deed Kantar TNS in september 2016 in opdracht van Capgemini onderzoek naar de bekendheid van FinTech onder Nederlandse consumenten. Ook is in kaart gebracht welke (deel)gebieden een bedreiging vormen of kansen bieden voor financiële dienstverleners.

In het onderzoek wordt FinTech beschouwd als een industrie die wordt gevormd door bedrijven die nieuwe technologieën en innovatie combineren met beschikbare middelen, met als doel de concurrentie aan te gaan met traditionele financiële instellingen. Als voorbeelden noemen de onderzoekers o.a. Bunq en Adyen (betalingen), bijBouwe (hypotheken) en Fairzekering.

Face-to-face dienstverlening
Uit het rapport blijkt dat, ondanks de stijging van online en mobiele financiële dienstverlening, de consumenten in het onderzoek bij het afsluiten van leningen (58%) en hypotheken (71%) nog een duidelijke voorkeur hebben voor face-to-face dienstverlening. Bij advies over verzekeringen hebben consumenten een minder uitgesproken voorkeur: 34% laat zich het liefst online informeren, 31% bij voorkeur via een adviseur.

Consumenten waarderen het gemak, de betrouwbaarheid en de online en mobiele dienstverlening van banken het meest, terwijl slechts 3% positief is over de mate waarin hun bank innovatie inzet in de dienstverlening. Ook verzekeraars worden nauwelijks gewaardeerd om hun inspanningen op het gebied van innovatie (2%).

Persoonlijke gegevens delen
Verder blijkt uit het onderzoek dat slechts 15% van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens of gegevens over betaalbedrag te delen met een bank in ruil voor korting. Nog minder mensen zijn bereid hun gegevens te delen met verzekeraars: 4% van de consumenten is bereid persoonlijke gegevens met betrekking tot de gezondheid te delen in ruil voor en lagere premie, 7% over rijgedrag en 8% over levensstijl.

Ten slotte zeggen weinig Nederlanders openstaan voor een overstap naar een andere financiële dienstverlener; 92% van de Nederlandse consumenten zegt bij de eigen bank te willen blijven.

Bron: Capgemini

GEEN REACTIES