Helft van mkb had laatste vijf jaar juridische problemen

© Pixabay

Juridisch dienstverlener en rechtsbijstandsverzekeraar DAS liet een onderzoek uitvoeren onder 483 zzp’ers en mkb-bedrijven tot 20 werknemers. Daaruit blijkt dat ongeveer de helft van hen de afgelopen vijf jaar te maken had met juridische problemen en behoefte had aan juridische ondersteuning. De problemen hebben vaak te maken met klanten en leveren financiële zorgen en stress op.

Daarnaast blijkt dat ondernemers minder juridische kennis hebben dan gewenst. Ze geven zichzelf gemiddeld een 5,7. En 42 procent geeft zichzelf een onvoldoende. Verder valt op dat de respondenten zeer betrokken zijn bij juridische vraagstukken, maar er weinig tijd aan besteden.

Mkb’ers hebben vaker dan zzp’ers gebruikgemaakt van de rechtsbijstandverzekering. Esther Jelsma, directeur Sales bij DAS vult aan: “Dit herkennen we ook in onze eigen praktijk. Hoe groter het bedrijf van de mkb’er, hoe vaker dit het geval is”.

Uit het onderzoek blijkt bovendien een verschil tussen perceptie van ondernemers en de praktijk. Zo verwachten ondernemers over het algemeen geen zakelijke conflicten door corona. Maar de coronacrisis zorgt wel voor een toename in vragen en meldingen bij DAS, “vooral over het arbeids- en het contractuele recht”, aldus Esther Jelsma.

Als ondernemers een beroep doen op hun rechtsbijstandverzekering, dan is dat in bijna alle gevallen om juridische problemen op te lossen en minder om ze te voorkomen. “Maar het voorkomen van juridische problemen is juist de sleutel tot zorgeloos ondernemen. Het is belangrijk om zaken niet onnodig uit de hand te laten lopen. Dat kan soms al door vrij simpele aanpassingen in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van een ondernemer”, benadrukt Jelsma.

Bron: DAS