Helft van consumenten vindt zorgverzekering te duur

Dianda Veldman. Foto Pim Mul

Mensen zijn over het algemeen tevreden over de service van hun zorgverzekeraar, maar één op de twee verzekerden vindt de prijs van de zorgverzekering te hoog. Dat blijkt uit een test die Patiëntenfederatie Nederland op haar website had en die door bijna zesduizend mensen is gedaan.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie zegt dat de test geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is, maar dat ze de resultaten wel als een duidelijk signaal ziet. “Als de helft van de verzekerden de prijs te hoog vindt, moeten we daar met zijn allen heel serieus naar kijken. Dat geldt temeer omdat alles erop wijst dat de zorgverzekering komende jaren alleen maar duurder wordt. Het eigen risico blijft deze kabinetsperiode op 385 euro staan, maar de zorgkosten die we met zijn allen maken stijgen. Ik ben bang dat we dat gaan merken in de premies.”

Service
De service van de zorgverzekeraar krijgt de beste cijfers. Iets meer dan tachtig procent van de mensen zegt tevreden te zijn. Dianda Veldman: “Dat lijkt een mooi getal, maar de andere twintig procent is ontevreden of heeft de vraag niet ingevuld. Bijvoorbeeld omdat ze de zorgverzekeraar niet nodig hebben gehad dit jaar. Dat is wel één op de vijf. Geen reden voor verzekeraars om tevreden achterover te leunen, lijkt mij. Bovendien zegt zeven procent ronduit nee, op de vraag of ze tevreden zijn over de service. Daar is dus nog wel wat winst te behalen.”

Bron: Patiëntenfederatie Nederland