Kifid wijkt af van AFM-richtlijn bij berekening boeterente

© Pixabay

Kifid en AFM verschillen van mening over de berekening van boeterente die een bank in rekening mag brengen als een klant een bestaande hypotheek wil openbreken, merkt Jeroen Wolfsen in een blog op Moneywise op.

Op 14 juli 2016 is de nieuwe hypothekenrichtlijn, de Mortgage Credit Directive (MCD), geïmplementeerd. Hierin is vastgelegd dat de aanbieder van hypothecair krediet geen vergoeding mag rekenen voor vervroegde aflossing die hoger is dan het financiële nadeel dat de aanbieder daarbij heeft. Deze vereisten gelden voor vervroegde aflossingen vanaf 14 juli 2016. De vereisten gelden voor alle lopende hypotheken, dus ook voor hypotheken die vóór 14 juli 2016 zijn afgesloten, aldus de AFM in haar leidraad voor berekening van het financiële nadeel.

De Geschillencommissie van het Kifid Heeft echter in twee recente uitspraken het tegenovergestelde gezegd: de nieuwe manier voor het uitrekenen van boeterente geldt niet voor hypotheken die zijn afgesloten vóór 14 juli 2016.

De AFM en het Kifid staan hier dus lijnrecht tegenover elkaar. “Deze onduidelijkheid is zeer ongewenst en levert voor klanten duizenden euro’s verschil op in de hoogte van de te betalen boeterente. Het mag duidelijk zijn dat de manier waarop het KIFID hiernaar kijkt in het nadeel van de consument is. Het laatste woord is hier, wat mij betreft, dus nog niet over gezegd”, aldus Wolfsen.

Bron: Moneywise

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.