Hans Kadiks in RvC Legal & General: een gouden greep

Kadiks is expert in de drie productmarkten van Legal & General en bovenal kent en waardeert hij het intermediaire distributiekanaal.

Legal & General heeft Hans Kadiks benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen. Hij is voorgedragen door de Ondernemingsraad. Daarmee keert Kadiks na een lange onderbreking terug in de intermediaire verzekeringswereld.

Hoewel hij daar al bijna tien jaar geleden opstapte, is de naam van Hans Kadiks voor veel financieel adviseurs nog verbonden aan Nationale-Nederlanden. Hij was daar onder meer directeur van de Intermediaire divisie. Onder het regime van onder meer Jaap van Rijn en Paul Nouwen kende NN slechts één klantengroep: de verzekeringsadviseur . Voor de bemiddelingskantoren die een samenwerkingsovereenkomst met Nationale-Nederlanden hadden, was Kadiks in hoogste instantie het aanspreekpunt.

Toen NN haar eigen karakter in toenemende mate ondergeschikt moest maken aan dat van de ING-moeder beëindigde Kadiks na meer dan 25 jaar in 2004 zijn dienstverband met het oranje concern. Twee jaar later werd hij lid raad van bestuur van Kas Bank. Hij was daar verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten. Met als aandachtsgebieden onder meer Institutionele Beleggers, Financiële Instellingen en Institutioneel Risk Management en Compliance Monitoring.

Een belangrijke pijler van Legal & General is – naast levensverzekeringen – het aanbod van bancaire vermogensopbouwproducten. Dat aanbod bestaat uit alleen externe fondsen van gerenommeerde aanbieders. De maatschappij kan nu profiteren van de ervaringen van Kadiks op die gebied die hij niet alleen bij Kas Bank heeft opgedaan, maar ook als lid van de Raad van Advies bij NNEK, de vermogensbeheerder die eveneens werkt met professionele adviseurs.

Zoals bekend heeft Legal & General in 2011 het collectief Prisma Pensioen geïntroduceerd voor werkgevers en werknemers in het MKB. Ook op dat terrein kan Kadiks bogen op een jarenlange ervaring. Nog altijd is hij voorzitter van het bestuur van Scaping, die de belangen behartigt van iedereen die pensioenbelangen bij ING heeft.

Kadiks over de huidige situatie van de financiële branche: “De gevolgen van de economische crisis zullen nog jaren voelbaar zijn binnen de sector. Maar het allerbelangrijkste is nu dat we als sector alles in het werk stellen om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Incidenten bij één marktpartij leiden direct tot wantrouwen bij de consument naar alle aanbieders. Ik denk dat commissarissen bij financiële instellingen nadrukkelijker dan in het verleden vooral de effecten van het handelen of van het nalaten te handelen van de onderneming voor de consument in hun beoordeling zullen meenemen. Financiële instellingen kunnen alleen maar succesvol zijn indien zij duurzaam het vertrouwen van de consument hebben.”