‘Grote zorgen bij ondernemers over termijn terugbetalen NOW’

© Tim Mossholder, Pexels

Bedrijven moeten per 1 oktober beginnen met terugbetalen van de noodsteun die zij tijdens de coronapandemie ontvangen hebben. Voor veel ondernemers is dit te vroeg, zeker gezien de huidige onzekere economische situatie. Ruim vier op tien mkb’ers dreigt om te vallen zonder versoepelingen in de terugbetaalplicht.

Dat concludeert financieringsplatform October op basis van eigen onderzoek onder 600 ondernemers. Van het corona-noodsteunpakket (NOW, Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) maakten zo’n 400.000 ondernemers gebruik. In april 2022 werd het steunpakket opgeheven. Een meerderheid van zo’n 270.000 ondernemers moet hier nog geld van terugbetalen. Zij krijgen vanaf 1 oktober vijf jaar de tijd om dit te doen.

Zonder versoepeling overleeft 42 procent niet

Ruim een derde van de bevraagde ondernemers (37 procent) maakt zich echter zorgen over de betaalbaarheid. Zonder versoepelingen van de betaalafspraken zegt 42 procent van de mkb’ers die NOW heeft ontvangen, het niet te overleven.

Bij 30 procent van de ondernemers is de lopende (belasting)schuld gelijk aan 10 tot 25 procent van de omzet. Een derde (34 procent) van de ondernemers geeft te kennen überhaupt niet te zijn begonnen met het aflossen van de schulden.

Grote gevolgen voor economie

Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland, meent dat het grote gevolgen heeft voor de Nederlandse economie als versoepelingen uitblijven. “Het mkb wordt terecht betiteld als het hart van de Nederlandse economie. Veel bedrijven worden nu geconfronteerd met een hoge energierekening, een tekort aan mensen en een stevige looneis. Dan begrijp ik de roep om gerichte maatregelen heel goed. Versoepelingen in terugbetaling van de belastingschuld bieden direct ruimte in de liquiditeit voor ondernemingen die dit nodig hebben. Vanuit ‘Brussel’ is er zelfs al groen licht om ervoor te zorgen dat bedrijven voldoende liquiditeit hebben.”

Kapper op de hoek

Qua omvang van het bedrijf zijn de zorgen overal even groot. Mannaerts: “Van het mkb met meer dan 100 werknemers tot aan de kapper of kroeg om de hoek. Ze zijn allemaal ongelooflijk ongerust of ze het einde van het jaar wel gaan halen. Bij sommigen van hen zit al hun spaargeld in de onderneming.”

Vooral vrouwelijke ondernemers maken zich zorgen, zo blijkt uit het onderzoek. De helft geeft aan het niet te overleven zonder versoepeling van betaalafspraken, tegenover 37 procent van de mannen. Op dit moment hebben ondernemers alleen de mogelijkheid om eenmalig een betaalpauze van drie maanden aan te vragen of om hun maandbedrag per kwartaal te betalen. Volgens Mannaerts is dit onvoldoende.

Prijsplafond energiekosten

Onduidelijk is of er voor het bedrijfsleven ook een prijsplafond van energiekosten komt, net zoals voor huishoudens. Het kabinet is dit momenteel aan het onderzoeken. Mogelijk komt er een speciale subsidieregeling voor de energiekosten voor het energie-intensieve mkb (zoals bakkers, tuincentra en sauna’s). De ingangsdatum daarvan is nog onbekend.

Bron: October