Grote groep Nederlanders met hypotheek heeft geen extra arbeidsongeschikheidsverzekering

Meerderheid Nederlanders met hypotheek niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid

“Bijna zestig procent van de Nederlanders met een koophuis is niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.” Dat beweert MUNT Hypotheken in een bericht op kop-munt.nl. Het is het resultaat van een onderzoek onder meer dan duizend mensen met een hypotheek. Bijna tachtig procent van de mensen is slecht of helemaal niet op de hoogte van de financiële consequenties als zij arbeidsongeschikt worden.

Wel zorgen om arbeidsongeschikt
Ondanks dat een meerderheid van de respondenten geen aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft afgesloten, zijn er wel zorgen over de mogelijkheid arbeidsongeschikt te worden. “Een derde geeft aan soms of voortdurend stress en angst te ervaren om arbeidsongeschikt te raken. Dat is verontrustend”, vindt Ellen Hensbergen, directeur van MUNT Hypotheken.

Als gevolg van de coronacrisis zijn meer mensen zich hier zorgen over gaan maken. Volgens MUNT Hypotheken is na de start van de pandemie dertig procent van de mensen begonnen financiële reserves aan te leggen om bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid op te vangen.

Wegnemen zorgen
De hypotheekaanbieder denkt dat geldverstrekkers en hypotheekadviseurs een rol kunnen spelen bij het wegnemen van de onwetendheid en zorgen. Adviseurs kunnen hun klanten wijzen op de gevolgen als ze niet meer kunnen werken. Op basis daarvan kunnen ze dan een keuze maken voor een extra verzekering.

Geen verzekering nodig
MUNT Hypotheken gaat in het bericht voorbij aan het feit dat er ook een grote groep mensen is die geen extra verzekering nodig heeft. Wie in loondienst werkt, is via de werkgever al verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Heeft de werkgever een gunstige regeling, dan is extra bijverzekeren niet altijd nodig. Ook als de totale uitgaven laag zijn ten opzichte van het inkomen of als er veel vermogen is, hoeft een verlaging van het inkomen door arbeidsongeschikt niet altijd een probleem te zijn. Een goede analyse van de specifieke situatie van de woningbezitter is dus van belang.