Groei van nieuwe hypotheekverstrekkers

© pixabay

De Adviesbox is dit jaar uitgebreid met vijf nieuwe aanbieders op de hypotheekmarkt. Voorheen kwamen er hooguit 1 á 2 nieuwe aanbieders per jaar bij.

“De Nederlandse markt biedt veel ruimte voor nieuwe partijen. We zien dat nieuwe hypotheekaanbieders vaak gefund worden door buitenlandse investeerders. Voor hen gelden niet dezelfde vereisten. Bovendien kent ons land een laag risico door de goede betalingsmoraliteit en vangnetten als NHG”, licht productmanager Goedhart de groei toe.

Daarnaast is de distributie dankzij automatisering de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Goedhart vertelt: “Pakweg vijf jaar geleden had je als nieuwe hypotheekaanbieder nog een batterij aan accountmanagers nodig om je nieuwe product bekend te maken bij het intermediair. Adviseurs moesten de unieke voorwaarden leren kennen en er was vaak specifieke maatschappij-software nodig om berekeningen te maken en hypotheken aan te vragen Tegenwoordig gaat dat een stuk eenvoudiger.Nieuwe producten of aanbieders kunnen direct in bestaande adviessoftware worden opgenomen. Voor de distributie van nieuwe partijen is deze software cruciaal. De lancering kan zo immers op één dag plaatsvinden en je product is met één druk op de knop in de hele markt uitgerold. Rentes en voorwaarden worden automatisch in de lijstjes getoond en de adviseur hoeft geen extra handelingen te verrichten om een nieuwe aanbieder mee te nemen in zijn vergelijking. Ook het bemiddelen van nieuwe aanbieders gaat eenvoudig via de meeste adviessoftwarepakketten.”

Merius Hypotheken is de meest recente toevoeging. Eerder dit jaar konden Adviesbox-gebruikers al nieuwkomers bijBouwe, Venn, Centraal Beheer en IQWoon welkom heten. Intersoftware verwacht de komende maanden nog meer nieuwe aanbieders.

(intersoftware.nl)