Marktaandeel hypotheekproductie NN Bank daalt naar 6,6%

© pixabay

De groei nieuwe productie voor hypotheken lag in 2020 flink lager dan een jaar eerder. Daardoor daalde het marktaandeel van 8% naar 6,6%.

Dat blijkt uit het jaarverslag van de bank dat vrijdag is gepubliceerd. De totale productie over 2020 kwam uit op 8,2 mrd euro tegenover 7,9 mrd een jaar eerder. Met de groei van 4% blijft de bank enigszins achter bij de gemiddelde (extreem hoge) groei van de markt (op basis van HDN-cijfers nam het volume met 28% toe van 106 mrd naar 136 mrd, het Kadaster meldt een groei van 26%). Daar staat tegenover dat in 2019 NN Bank veel harder groeide dan het marktgemiddelde. Daarnaast werd er opnieuw fors afgelost op de leningen die op de balans staan bij de bank. Vorig jaar was dit in totaal 2,8 mrd euro, ruim een kwart meer dan in 2019.

Op de balans van NN Bank staat nu een hypotheekportefeuille ter waarde van 20,6 mrd, maar de portefeuille die de bank bedient is aanmerkelijk groter: 53,9 mrd. Behalve de eigen portefeuille verzorgt NN Bank de hypotheekadministratie voor verzekeraar Nationale-Nederlanden, het beleggingsfonds NN Dutch Residential Mortgage Fund en voor een deelportefeuille van ING Bank. Voor de eerste twee partijen neemt de bank ook de nieuwe productie voor z’n rekening (die vervolgens worden doorgesluisd).

Anders dan bij veel andere banken zag NN Bank het bedrag aan voorzieningen voor mogelijke verliezen op hypotheken toenemen, hoewel het met een bedrag van 14 mln euro nog relatief laag is. Volgens de bank komt de toename van 5 mln euro vooral door andere boekhoudregels, waardoor de definitie van wanbetaling is veranderd. De gevolgen van de corona-uitbraak had maar een beperkte invloed op de voorzieningen.

In totaal kregen 509 klanten vorig jaar een ‘payment holiday’, 0,8% van de uitstaande portefeuille. Aan het eind van 2020 was het overgrote deel daarvan weer een reguliere betalende klant, voor 14% bleef de regeling van kracht. 4% van deze klanten kwam in ernstige betalingsproblemen.