Groei 3D-printing heeft verzekeringtechnische consequenties

Schadeherstel wordt goedkoper, er worden minder eindproducten getransporteerd en er komt een nieuwe aansprakelijkheidsdimensie bij.

Volgens sommigen is met 3D-printing de derde industriële revolutie begonnen. Overdreven? Niet als je kijkt naar de feiten.

Sierraden en telefoonhoesjes rollen al uit de printer en zijn bekende voorbeelden. Maar wie weet dat er ook al vierduizend mensen met een geprinte prothese – van knie tot gebit – rondlopen? Dat een gemiddeld Boeing-vliegtuig al tweehonderd geprinte onderdelen bevat? Nu ook de HEMA’s en IKEA’s van deze wereld 3D-printing omarmen – handig om het ontbrekende schroefje voor je boekenkast even snel te printen – is duidelijk dat het ‘nieuwe maken’ een hoge vlucht neemt.

Groei

Dat zegt bijvoorbeeld Saswitha de Kok van Leapfrog, fabrikant van deze printers. Zij sprak op de trendavond ‘Verzekeraars en de impact van 3D-printing’ van het Verbond, die door tachtig verzekeraars werd bezocht. Doordat steeds meer grondstoffen – van plastics en metalen tot voedingsstoffen – beschikbaar komen en de printers in prijs dalen, stijgt het aantal toepassingen in rap tempo. “Er zijn nu circa 100.000 3D-printers voor desktops in de markt. De groei zal exponentieel zijn”, aldus De Kok.

Gevolgen voor verzekeraars

Marie-Claire van Hessen en Anush Martirossian van kennisplatform Ground3D zoomden in hun presentatie in op de consequenties voor verzekeraars. Het nieuwe printen kan schadeherstel versnellen en daardoor goedkoper maken. Waarom naar de garage met een kapotte rechterspiegel als je zelf een nieuwe kunt printen? En wie weet print de Wegenwacht van de ANWB straks ter plekke een defect onderdeel uit, waardoor je auto niet weggesleept hoeft te worden.

Een andere ontwikkeling is de verandering in transport, zei van Hessen. “In Nederland vindt nu circa 350.000 ton transport plaats gerelateerd aan 3D-printen. Dat zal oplopen naar een kleine zeventien miljoen ton over tien jaar.” Interessant verzekeringsaspect is dat de verzekerde waarde van transport zal dalen als straks minder eindproducten worden vervoerd en meer grondstoffen voor het thuis printen van die producten.

Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid rondom 3D-printing is nog een ingewikkeld vraagstuk. Stel dat een geprint onderdeel van je auto leidt tot een defect, is dan de ontwerper, gebruiker, printerfabrikant of grondstoffenleverancier aansprakelijk? Met als extra risico dat door het digitaal delen van ontwerpen ook gevaren als cybercrime en opzettelijke computervirussen gaan spelen. Directeur Leo De Boer van het Verbond: “Het is duidelijk dat aansprakelijkheid een thema is waar we goed naar moeten kijken. Dat zie ik ook als een opdracht voor het Verbond”.

GEEN REACTIES