‘Gespecialiseerde intermediair krijgt hypotheek sneller rond’

'Gespecialiseerde intermediair krijgt hypotheek sneller rond'
© Px

Hoe meer keuze, hoe beter, zo lijkt het. Maar de gemiddelde intermediair doet maar met hooguit 8 van de 30 in Nederland opererende hypotheekverstrekkers zaken. De rest van de merken ligt als opvulling op het schap.

Intermediairs specialiseren zich uit praktische overwegingen, en dat is een verstandige aanpak, concludeert het Nationaal Hypotheek Loket in een Whitepaper. Het Nationaal Hypotheek Loket is sinds vandaag de nieuwe naam van FirstBrick, de midoffice van de FlexFront Groep.

Wie het gehele hypotheekadviestraject onder de loep neemt, ziet al snel dat het voor intermediairs ondoenlijk is om de acceptatiegidsen van dertig verschillende hypotheekverstrekkers van kaft tot kaft te kennen. Adviseurs richten zich, logischerwijs, op een beperkt aantal labels waarmee ze de gehele breedte van de markt kunnen bedienen. Elk type klant blijkt met een assortiment van zes tot acht hypotheekmerken te bedienen.

Snelheid
De consument heeft behoefte aan snelheid bij het afsluiten van een hypotheek, dat kan alleen tot stand komen door specialistische kennis. Hypotheek­adviseurs kennen de mensen op de acceptatieafdelingen van de hypotheekverstrekkers waar ze veel mee werken. Bovendien kennen ze de voorwaarden, waardoor de dossiers die ze aanleveren correct zijn en passen binnen het acceptatiebeleid van de hypotheekverstrekker. Dat leidt tot een snel proces voor het rondkrijgen van een hypotheek.

Voor hypotheekverstrekkers is het daarom van belang dat de individuele hypotheekadviseur het label kent. Serviceproviders kunnen daarin een essentiële rol vervullen, maar dat doen ze zelden, aldus het Nationaal Hypotheek Loket. De meeste serviceproviders willen juist een loket zijn met een zo breed mogelijk assortiment. Ze zijn daardoor onvoldoende op de hoogte van de acceptatiecriteria van de hypotheekverstrekkers, waardoor ze voor het intermediair geen toegevoegde waarde hebben.

Hypotheekverstrekkers op hun beurt zouden ook nadrukkelijk moeten kiezen voor een selecte groep van distributiepartijen. Door gebrek aan kennis bij intermediairs en serviceproviders sneeuwen hun labels onder in de competitieve markt. Wanneer hypotheekverstrekkers nadrukkelijk kiezen voor een selecte groep van distributiepartijen staat hun label vol in de focus bij de aangesloten intermediairs. De gekozen combinatie van serviceprovider en midoffice kan zich focussen op de hypotheekverstrekker, wat inhoudt dat kwaliteit, kennis en proces substantieel verbeteren.

Wat wil de consument?
Van de consumenten die recent een hypotheek afsloten, deed 87% dat door een bezoek af te leggen aan de hypotheekadviseur, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Hypotheek Loket. Volgens de AFM sloot slechts 2,5% van de consumenten een hypotheek af zonder financieel advies in te winnen. Voor verreweg de meeste huizenkopers heeft de adviseur dus meerwaarde.

Wanneer de consument nog in de oriënterende fase is, wordt van de hypotheekadviseur verwacht dat hij een sparring-partner is. De consument hecht belang aan een authentieke adviseur die zichzelf durft te positioneren. Duidelijke keuzes maken wordt dus gewaardeerd.

Wanneer aanbiedingen worden uitgebracht, verschuiven de verwachtingen van huizenkopers. Snelheid is essentieel, niemand wil weken wachten op een bindend hypotheekaanbod. Daarom draagt een efficiënt acceptatieproces in hoge mate bij tot tevreden hypotheekklanten.

Bron: Nationaal Hypotheek Loket

GEEN REACTIES