Geldverstrekkers richten zich op niches in de markt

© Pixabay

Gedreven door de stevige concurrentie en de goede economie zijn veel hypotheekverstrekkers bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten, met name voor groepen die momenteel minder aan bod komen. Dit constateert de Hypotheekshop in zijn maandmonitor.

ASR speelt met de WelThuis Starters hypotheek met een looptijd van 40 jaar in op het langer werken en de opschuivende pensioenleeftijd. Woonfonds komt met de familiehypotheek, waarmee familieleden tijdelijk kunnen inwonen en tijdelijke verhuur van een deel van de woning wordt toegestaan. Woonfonds speelt hiermee in op de toenemende behoefte aan bijvoorbeeld mantelzorgwonen of kangoeroe-wonen. En de Nationale Hypotheek Garantie biedt ouderen op zoek naar een nieuwe woning de mogelijkheid getoetst te worden op basis van de werkelijke lasten, mits zij al AOW ontvangen of over maximaal 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken. Overigens is op dit ogenblik is nog niet bekend welke geldverstrekkers de nieuwe NHG-regels gaan toepassen.

Dalende hypotheekrente
In april deed de opmerkelijke situatie zich voor dat de middellange en lange hypotheekrente daalde, terwijl de graadmeter voor de hypotheekrente zelf, de rente op de kapitaalmarkt, met circa 0,15% steeg. Deze kapitaalmarktrente is onderhevig aan vele economische en politieke factoren zoals re­cent de dreigende handelsoorlog tussen Amerika en China, sancties tegen Rusland, spanningen rond Noord-Korea, de vooruitzichten van de ECB en een al dan niet soepele Brexit.

Vista Hypotheken
De daling van de hypotheekrente kreeg een extra boost met de introductie van de eerste nieuwe geldverstrekker sinds januari 2017, Vista Hypotheken. Vista is zoals bijna alle nieuwe aanbieders van de laatste jaren een regiepartij, en betrekt de funding van Nederlandse en internationale verzekeraars en pensioenfondsen. Via Vista Hypotheken kan Rabobank wel de concurrentie met regiepartijen aangaan op de lange rentevaste perioden. Als gevolg van de dalende hypotheekrente, steeg de gemiddelde rentevaste periode voor nieuwe hypotheken in april tot boven de 16 jaar.

Rabobank zelf is, net als ING, sterker op de middellange renteperioden als 10 jaar vast. Beide banken proberen momenteel met renteacties op ongebruikelijke renteperioden als 12 en 15 jaar vast marktaandeel terug te winnen. Wellicht gestimuleerd door de komst van Vista waren Venn, NIBC en bijBouwe de laatste weken erg actief met rentewijzigingen. Vergeleken met de maand maart waren NN, Merius en ABN Amro daarentegen juist wat minder aanwezig. ABN Amro en Florius voerden wel een rentekorting in voor lineaire hypotheken in combinatie met 20 jaar vast.

Bron: Hypotheekshop

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.