Geactualiseerde planning pensioenonderwerpen

In december komt een brief waarin het kabinet de mogelijkheden presenteert voor het verbeteren van premieovereenkomsten met én zonder collectieve risicodeling.

De brief waarin staatssecretaris Klijnsma een geactualiseerde pensioenplanning weergeeft telt 15 onderwerpen.

Dit jaar stuurt zij stukken met betrekking tot de Wet Pensioencommunicatie naar de Tweede Kamer. Onder meer een nota van wijziging met de bepaling dat pensioenfondsen in hun jaarverslag informatie opnemen over de reële dekkingsgraad.

ZZP-regeling

De verwachting is dat zzp-organisaties voor 1 januari 2015 de pensioenregeling voor zzp’ers presenteren. Eén van die maatregelen is het fiscaal mogelijk maken dat een derdepijlerpensioen eerder kan worden opgenomen om te voorzien in inkomen bij arbeidsongeschiktheid zonder dat revisierente is verschuldigd. De hiervoor benodigde wetswijziging is opgenomen in het Belastingplan 2015. Een andere maatregel is dat het derdepijlerpensioen buiten de vermogenstoets voor de bijstand blijft. Het wetsvoorstel dat dit mogelijk moet maken zal naar verwachting in mei ingediend worden. De wetswijziging kan dan op 1 januari 2016 in werking treden. Nog voor het einde van dit jaar zal de staatssecretaris de contouren van de regeling publiceren en de gemeenten via een verzamelbrief oproepen om, vooruitlopend op de wetswijziging, vanaf 1 januari 2015 overeenkomstig bedoelde contouren te handelen.

APF

Zoals bekend ligt het wetsvoorstel ligt nu bij de Afdeling advisering van de Raad van State. Nadat dit advies is uitgebracht wordt het voorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Klijnsma streeft ernaar om het wetsvoorstel voor het einde van dit jaar bij de Kamer aanhangig te maken.

Waardeoverdracht

Het concept-maatregel van bestuur waarmee de termijn verlengd wordt naar 6 maanden wordt uiterlijk voor 15 januari naar de Tweede Kamer gestuurd.

Wat betreft een fundamentele herziening van de waardeoverdracht deelt de staatssecretaris mee dat zij dit onderwerp oppakt zodra het FTK in de Eerste Kamer is afgerond.

“Vanaf januari 2015 is hiervoor capaciteit beschikbaar. In het kader van de herziening van de waardeoverdracht zal ik ook ingaan op de vraag over de exitvoorwaarden bij aflopende uitvoeringsovereenkomsten met huidige pensioenuitvoerders die waardeoverdracht kunnen blokkeren. Ik streef ernaar dat ik voor de zomer 2015 naar uw Kamer een brief stuur over de uitkomst van het onderzoek.”

Instemmingsrecht OR

Het wetsvoorstel verschijnt voor de zomer van 2015.

De nationale pensioendialoog

De slotbijeenkomst die gepland stond voor 8 december a.s. in Nieuwegein wordt verschoven vanwege de samenloop met de behandeling van het wetsvoorstel financieel toetsingskader in de Eerste Kamer. De slotbijeenkomst zal nu plaatsvinden op maandag 19 januari 2015, eveneens in Nieuwegein. De voortgangsrapportage over de pensioendialoog zal eveneens in januari 2015 worden verzonden. Naar verwachting komt de SER dit jaar met het advies, dat in januari 2015 wordt vastgesteld. Klijnsma streeft ernaar de hoofdlijnennota toekomst pensioenstelsel in mei 2015 naar de Tweede Kamer te sturen.

Onderzoek naar de mogelijkheden van collectieve risicodeling binnen premieovereenkomsten

De aanleiding voor dit onderzoek vormt de wens van een aantal grote ondernemingen en hun pensioenfondsen om binnen het bestaande wettelijk kader bij premieovereenkomsten in de tweede pijler het collectief delen van risico’s mogelijk te maken. De staatssecretaris wil een richtinggevende brief “over deze complexe materie” in december naar de Tweede Kamer sturen, nadat de ministerraad met de brief heeft ingestemd. Zij zal in deze brief tevens een nadere appreciatie geven van het onderzoeksrapport “Optimalisering van opbouw naar uitkeringsfase en de inrichting daarvan in premie- en kapitaalovereenkomsten” en in samenhang de mogelijkheden presenteren voor het verbeteren van premieovereenkomsten met én zonder collectieve risicodeling.