FNV hekelt salarisverhoging top NN Group

FNV hekelt salarisverhoging top NN

FNV Finance noemt de gisteren aangekondigde salarisverhoging van 15 tot 25% van twee topmensen van NN Group buitenproportioneel. Het salaris van CEO Lard Friese stijgt in 2017 met 10% en in 2018 met 15%. Het salaris van CFO Delphin Rueda gaat in 2017 met 5% omhoog en in 2018 met 10%. Als belangrijkste argument voert de beloningscommissie de hogere beloningen van andere Europese financiële topmensen aan.

‘Een verkeerd signaal naar de medewerkers van de NN Group en tegen onze afspraken in’, reageert vakbondsbestuurder Gerard van Hees. ‘De verzekeraar heeft de afgelopen jaren de koers ingezet om de salarissen van medewerkers in de organisatie naar het gemiddelde van Nederland, dus een lager niveau, te brengen. Om voor de top wel buitenlandse topsalarissen als maatstaf te gebruiken, is de wereld op zijn kop.’

In tegenstrijd met sectorafspraken
Het besluit om de topsalarissen van de NN Group zo enorm te verhogen is in strijd met afspraken die de verzekeringssector heeft gemaakt met de vakbonden in de ‘Sociale Agenda Verzekeringssector 2014-2018’, aldus FNV Finance. In de sociale paragraaf spreken het Verbond van Verzekeraars met de vakbonden onder andere af om te kijken naar beloningsverhoudingen binnen de organisatie. Daarin wordt gesproken over ‘een verantwoord beloningsbeleid dat van toepassing is op alle medewerkers in de organisatie.’

Van Hees: ‘De stijging van de cao-lonen is sinds de kredietcrisis achtergebleven op de inflatie in Nederland. Werknemers hebben hier morrend genoegen mee genomen, omdat werkzekerheid voor hen uiteindelijk zwaarder woog dan koopkracht. Maar om bij de topbeloningen wél met buitenlandse collega’s te benchmarken, met exorbitante salarisverhogingen tot wel 25% tot gevolg, is meten met twee maten. Bovendien is het niet respectvol naar de eigen medewerkers. Zeker nu ik verwacht dat, bovenop de al geplande krimp, nog eens 1500 arbeidsplaatsen verdwijnen als gevolg van de overname van Delta Lloyd door de NN Group.’