Flinke stijging gebruik Inkomensbepaling Loondienst

copyright Pixabay

Het gebruik van de Inkomensbepaling Loondienst bij een hypotheekaanvraag neemt een enorme vlucht de laatste maanden.

Dat meldt Hypotheken Data Netwerk (HDN) in een nieuwsbrief. Was het voor mensen in loondienst al langer mogelijk om bij ING, Florius, ABN AMRO, Rabobank en Aegon het UWV verzekeringsbericht te gebruiken in plaats van de werkgeversverklaring, daar is nu ook de Volksbank met de labels BLG en Regiobank bij gekomen.

Daarnaast staat volgens HDN Argenta in de startblokken. Adviseurs kunnen via Adviesbox, MyView, Figlo, Finix en Scenario Advies aanvragen doen met het UWV-verzekeringsbericht. Verder heeft NHG de Inkomensbepaling Loondienst opgenomen in haar Voorwaarden en Normen 2019.

Veel partijen omarmen de nieuwe methodiek en dat ziet HDN naar eigen zeggen terug in de cijfers. Het aantal aanvragen met de Inkomensbepaling Loondienst stijgt in november met 55% ten opzichte van september. Als deze trend doorzet is het UWV verzekeringsbericht hard op weg om voor een grote groep klanten de traditionele werkgeversverklaring te vervangen, stelt HDN.