Financiële dienstverleners kennen weinig personeelsverloop

Werknemers bij banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners blijven hun werkgever relatief lang trouw: 44% werkt 10 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf en een kleine 25% van de collega’s blijft 5 tot 10 jaar. De enige sectoren waar werkgevers nog langer in dezelfde organisatie werkzaam blijven, zijn overheid, industrie en onderwijs. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Gemiddeld over alle sectoren werkt 32% van de werknemers tien jaar of langer bij dezelfde werkgever; 21% blijft tussen de 5 en 10 jaar. De zogeheten baanduur is korter als de arbeidsrelatie flexibeler is en naarmate de werknemer jonger is. De baanduur houdt geen rekening met functiewisselingen bij dezelfde werkgever.

Werknemers met een langere baanduur zijn vaker ouder en hebben een contract voor onbepaalde tijd. Werknemers met een korte baanduur zijn vaker jong en hebben vaker een flexibele baan. De overheid is de enige sector waar meer dan de helft van de medewerkers (59%) het tienjarig jubileum viert; 86% heeft hier een vaste aanstelling. In de horeca en de zakelijke dienstverlening blijft slechts ongeveer 10% van de werknemers hun werkgever 10 jaar of langer trouw.

Bron: CBS

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.