Financieel adviseur haalt meeste arbeidsvreugde uit klantcontact

De meeste passie halen financieel adviseurs uit de betekenis die hun werk heeft voor hun klanten. De belangrijkste uitdaging voor de komende jaren vormt de automatisering. Dat blijkt uit een enquête die levensverzekeringsmaatschappij Scildon uitvoerde onder de 270 deelnemers van het congres ‘Ondernemen met passie’ op 8 februari jl..

De meeste arbeidsvreugde halen adviseurs uit:

  • Betekenis van mijn werk voor mijn klanten 48%
  • Vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe 35%
  • Contacten met collega’s 7%
  • Financieel rendement van de onderneming 6%
  • Coaching van medewerkers 4%

Michel van Dam, Commercieel directeur Scildon: ”Ik denk dat dit beeld goed de sterke en minder sterke kanten van financieel adviseurs laat zien. Enerzijds zit de kracht in de liefde voor het klantcontact en de creativiteit van het ondernemerschap. Daarin zijn en blijven onafhankelijk financieel adviseurs echte ondernemers, die met kop en schouders uitsteken boven andere distributiekanalen. Tegelijkertijd beleeft men de minste vreugde aan het coachen van medewerkers. Terwijl de mensen op het kantoor in de praktijk toch het kapitaal zijn waar de onderneming op rust. Meer aandacht om medewerkers verder te ontwikkelen zal leiden tot verdere versterking van de ondernemingen.”

Grootste uitdagingen
Aan de deelnemers is tevens gevraagd wat voor hun onderneming de grootste uitdagingen in de komende jaren zijn:

  • Automatisering/administratie 33%
  • Digitale klantadviezen 24%
  • Loyaliteit klanten 20%
  • Samenwerking verzekeraars/banken 16%
  • Personeelsbeleid 7%

Michel van Dam: “Ik denk dat de ondernemers terecht inschatten dat de ontwikkeling van digitalisering in de komende jaren een grote impact op elke onderneming zal hebben. Veel bedrijven zullen versneld de transformatie moeten gaan maken van een administratief georiënteerde naar een adviesgerichte cultuur. Als Scildon denken wij dat de adviesbehoefte van consumenten in de komende jaren alleen maar groter zal worden. De transformatie zal leiden tot een verhoging van de waardering van onafhankelijk financieel advies. Wij zien daarin ook een rol voor Scildon. Door een betere samenwerking tussen adviseurs en aanbieders en door meer aandacht te geven aan het automatiseren van processen kunnen we samen werken aan een betere en efficiëntere klantbediening.”

Scildon is partner van Findinet

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES