Salarissen top ASR maken een ‘inhaalslag’

Ook A.S.R. gaat in cassatie

De salarissen van het bestuur van ASR worden de komende tijd fors verhoogd. Het vaste salaris van topman Jos Baeten stijgt de komende twee jaar in vijf stappen met €200.000 naar €740.000; de overige drie bestuursleden ontvangen tweeënhalve ton meer en komen op maximaal €670.000 uit. Vanaf 2019 komt mogelijk ook de eerder afgeschafte variabele beloning terug. Dit meldt het Financieele Dagblad.

ASR is sinds september weer volledig geprivatiseerd. In de jaren als staatsverzekeraar gingen de salarissen volgens de Wet Beheerst beloningsbeleid alleen met cao-stapjes omhoog. Nu de Staat is vertrokken, wordt een inhaalslag gemaakt.

In een gesprek met het FD zegt Van der Pol ‘de in Nederland uitgesproken visie op terughoudend beloningsbeleid’ te snappen. Desondanks noemt hij de salarisverhoging van 37% voor Baeten ‘goed uitlegbaar’ omdat zijn salaris achterblijft bij concurrenten. Uit een vergelijking met het gemiddelde van andere Europese verzekeraars en Nederlandse bedrijven uit de AEX- en AMX-index blijkt dat het bestuur van ASR 60% achterblijft bij het middelste salaris van die groepen. Na de verhoging is het ‘gat’ met de mediaan nog steeds zo’n 30%.

Tegelijkertijd ervaart Van der Pol druk van Amerikaanse en Britse aandeelhouders, die circa 60% van het bedrijf in handen hebben. Zij zouden niet snappen dat ASR geen bonussen uitkeert terwijl de Nederlandse wet dat wel toestaat.

Bron: FD

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.