(Findinet) FIDIN wil Europees verbod op koppelverkoop

FIDIN heeft de consultatie van de Europese Commissie aangegrepen om om krachtig te pleiten voor een Europees verbod op koppelverkoop.

Vorig jaar al maakte de Federatie deze ongeoorloofde handelspraktijken aanhangig bij de Tweede Kamer en de NMa gevraagd daar een onderzoek naar in te stellen.De NMa constateerde dat inderdaad sprake is van harde koppelverkoop. Het gaat om ‘enkele duizenden gevallen per jaar’. Een getal dat voor de mededingingsautoriteit te gering is om op te treden. Maar voor FIDIN zijn die aantallen "meer dan voldoende om aan te dringen op een Europese regeling, die deze verkooppraktijken ook in Nederland moet maken tot ongeoorloofde handelspraktijken" Last van de koppelverkoop hebben – naast het professionele intermediair – vooral de MKB-bedrijven die bij een bank aankloppen voor een bedrijfskrediet.

Zij komen daarvoor uitsluitend in aanmerking als zij zich verplichten om ook bijvoorbeeld de bedrijfsverzekeringen bij diezelfde bank onder te brengen.