FFP: alles wat digitaal kan, wordt digitaal

FFP: alles wat digitaal kan, wordt digitaal
© Pixabay

Consumenten maken in toenemende mate gebruik van fintech-tools in financiële zaken. Dat blijkt uit een rondgang van beroepsorganisatie FFP onder softwareaanbieders, financieel planners en gesprekken met fintech-verantwoordelijken bij financiële instellingen. Via digitale apps en tools krijgen klanten snel en efficiënt inzicht in hun huidige en toekomstige financiële positie. Dat zorgt ervoor dat financiële planning toegankelijker en laagdrempeliger wordt voor grotere groepen consumenten.

Als gevolg van de digitalisering zullen procesgeoriënteerde taken (waaronder tijdrovende activiteiten als inventarisatie en analyse) snel worden geautomatiseerd. De financieel planner kan zich nog veel meer concentreren op zijn rol als financieel sparringpartner van de klant.

Advies en nazorg
Ook ‘advies’ en ‘nazorg’ als onderdelen van het adviesproces van de financieel planner zullen in de toekomst deels geautomatiseerd gaan verlopen, is de verwachting van de software-aanbieders. Zij zijn daarin wat stelliger dan de bevraagde financieel planners.

Dit betekent dat de financieel planner zich deels zal moet heruitvinden, zegt Harrie Vollaard, hoofd van Rabo Frontier Ventures in de door FFP uitgebrachte FinTech-special. “De financieel planner dient zich te realiseren dat de kans groot is dat alles wat geautomatiseerd kan worden, uiteindelijk ook wordt geautomatiseerd. Veel producten waarvan we tien jaar geleden overtuigd waren dat deze zeer adviesgevoelig waren, worden nu digitaal verkregen zonder tussenkomst van een adviseur. Die beweging voorzie ik ook voor de doelgroep financieel planners: onderdelen van hun adviestraject  zullen – wellicht sneller dan verwacht – digitaal gaan plaatsvinden. Je kunt je daartegen verzetten, maar dan speel je een verloren wedstrijd. Het is beter het te omarmen.”

De Fintech-verantwoordelijken van ING, Rabobank en PGGM wijzen ook op de snelle groei van virtuele assistenten, zoals Google Assistent, Amazon’s Alexa en andere apps. Voor financieel planners is het van belang om hierop aan te sluiten.

Menselijke maat
De financieel planners die bevraagd zijn, zien inderdaad nu al een waarneembare trend van toenemende digitalisering van het adviesproces. Maar de menselijke maat, het persoonlijk contact, blijven ze belangrijk vinden, zeker in de advies-en nazorgfase.

Het FFP-congres ‘De kracht van verandering’ op 4 oktober is inmiddels volgeboekt.

Bron: FFP

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

 

GEEN REACTIES