Experimenten met ‘doorrollen’ polissen zakelijke markt

copyright Pixabay

Verzekeraars op de zakelijke markt experimenteren momenteel met het ‘doorrollen’ van bestaande verzekeringscontracten. Ook word er gekeken naar meerjarige contracten.

Dat meldt website Commercial Risk Europe naar aanleiding van het eigen onderzoek European Frontiers Survey. Ondernemers die meededen aan dit onderzoek, klaagden dat de jaarlijkse onderhandelingen met de verzekeraar over de verlenging van een eenjarige polis, veel tijd en energie vragen. In reactie hierop doen verzekeraars nu pogingen om de administratieve lasten te verminderen, onder meer met het automatisch verlengen van bestaande contracten (met dezelfde voorwaarden) en het vaker afsluiten van meerjarige verzekeringspolissen. Met behulp van digitalisering en andere technologie willen de verzekeraars dit proces verder stroomlijnen.

Het doorrollen van contracten gebeurt niet in alle gevallen. Een voorwaarde is dat een aantal parameters ongewijzigd moeten zijn, wil de verzekeraar daartoe overgaan, aldus Carsten Scheffel, directielid bij de grootzakelijke tak van Allianz. In het geval van claims of een verandering in het risicoprofiel, dan zijn verdere onderhandelingen met de klant wel nodig, vindt Scheffel. Jason Harris, bestuurder bij XL Catlin, voegt daar aan toe dat met behulp van big data er dermate veel cliëntinformatie beschikbaar is, dat automatische verlengingen of meerjarige contracten een goed alternatief vormen voor de jaarlijkse onderhandelingsronde over een contract.

Bron: Commerical Risk Europe

GEEN REACTIES