Else Bos benoemd tot voorzitter toezicht in directie DNB

Else Bos is benoemd tot directielid van DNB, met het functieprofiel voorzitter toezicht. Haar portefeuille zal bestaan uit Toezicht Beleid, Toezicht Pensioenen en Toezicht Verzekeringen. Zij volgt in juli 2018 Jan Sijbrand op. Toezicht Banken wordt belegd bij de andere toezichtdirecteur.

Else Bos (1959), afgestudeerd econometrist, is sinds 2013 CEO van pensioen-uitvoeringsorganisatie PGGM, waar ze in 2002 in dienst trad. Daarvoor was zij bijna twintig jaar werkzaam in de bancaire sector. Als voorzitter toezicht wordt zij eerstverantwoordelijke voor het toezichtbeleid en fungeert tevens als primair extern aanspreekpunt voor toezichtaangelegenheden.

Voorzitter Wim Kuijken van de raad van commissarissen van DNB is “verguld” met de komst van Bos: “Ze heeft een enorme staat van dienst in de financiële sector, waarvan de laatste twaalf jaar op het niveau van de raad van bestuur. Ze is een gezaghebbende persoonlijkheid met een breed en internationaal netwerk. We zijn verheugd dat we met haar een uiterst geschikte nieuwe voorzitter toezicht hebben.” Bos zei in een interview met VNO-NCW in 2013 van zichzelf: “Als je aan mensen vraagt wie ik ben, dan zeggen ze dat ik een dossiervreter ben, een control freak.”

Bos start 1 mei 2018 bij DNB voor een inwerkperiode van twee maanden en zal in die periode haar kennis van de taken van DNB verdiepen, onder andere in gesprekken met de voorzitter toezicht. Zij is aangesteld voor een termijn van zeven jaar.

De vereiste functiescheiding tussen resolutie en toezicht gecombineerd met de nieuwe portefeuilleverdeling door de komst van Else Bos en de verwachte uitbreiding van resolutietaken van DNB maakt een uitbreiding van de directie noodzakelijk. De formele procedure voor de invulling van deze functie zal door de raad van commissarissen van DNB in gang worden gezet.

Bron: DNB