Elektrisch auto’s snel Total Loss

Elektrische voertuigen blijken slecht of totaal niet reparabel na een ongeval, met als gevolg dat verzekeraars genoodzaakt zijn auto’s met weinig kilometers af te schrijven. Dit leid ongetwijfeld tot hogere premies en dus hogere lasten voor de eigenaar van deze auto’s, die zo de winst van duurzaam rijden in rook op zien gaan.

In sommige landen stapelen de accupakketten zich op bij sloperijen. Dat is een onverwacht en kostbare tegenvaller voor de beoogde “circulaire economie”.

We kopen elektrische auto’s uit duurzaamheidsoverwegingen,” zegt Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij risico-onderzoeksbedrijf Thatcham Research. “maar een elektrische auto (EA) is niet erg duurzaam als je na een kleine botsing de accu moet vervangen.

Vervroegd Total Loss
Accupakketten kunnen tienduizenden dollars kosten en tot 50% van het prijskaartje van een EV uitmaken, waardoor het vaak oneconomisch is om ze te vervangen.
Dat bevestigde ook Sandy Munro, hoofd van de in Michigan gevestigde Autosloperij Munro & Associates.

Een Tesla met een structureel accupakket gaat meteen in de versnipperaar,” zo stelt Munro.

Terwijl sommige autofabrikanten zoals Ford Motor Co. en General Motors Co. stellen dat zij batterijpakketten leveren die gemakkelijker te repareren zijn, heeft Tesla Inc. haar Model Y voorzien van een batterijpakker dat niet te herstellen is.
Tesla reageerde niet op een verzoek om daarop te reageren.

Onderzoek Reuters
Een onderzoek van Reuters naar EA-bergingen in de V.S. en Europa toont een groot aantal Tesla’s met lage kilometerstand, maar ook modellen van Nissan Motor Co, Hyundai Motor Co, Stellantis, BMW, Renault en andere merken staan op deze lijst.

EA’s vormen slechts een fractie van de voertuigen op de weg, waardoor gegevens voor de hele bedrijfstak moeilijk te verkrijgen zijn, maar de trend van auto’s met een lage kilometerstand en nul-emissie die met lichte schade worden afgeschreven, groeit.

Batterijen als deel van de carrosserie
Het besluit van Tesla om de batterijpakketten “structureel” te maken – onderdeel van de carrosserie van de auto – heeft het mogelijk gemaakt de productiekosten te verlagen, maar na een ongeval is de auto niet meer te repareren.

Tesla stelt dat zij niet op de hoogte is van verhoogde premies. Maar in januari erkende CEO Elon Muskdat de premies van sommige verzekeraars onredelijk hoog zijn geworden.

De nu al hoge verzekeringspremies blijven stijgen naarmate de verkoop van EV’s groeit en meer auto’s met een lage kilometerstand na aanrijdingen worden afgedankt, stellen verzekeraars en experts. Dat blijft zo, tenzij de autofabrikanten hun auto’s voorzien van vervangbare e/o repareerbare batterijen.

Het aantal EA zal stijgen, dus de uitvoering van de batterijen is cruciaal,” zei Christoph Lauterwasser, directeur van het Allianz Center for Technology, een onderzoeksinstituut dat eigendom is van Allianz.

Lauterwasser stelde dat bij de productie van EA-batterijen veel meer CO2 uitstoot ontstaat dan bij de productie van modellen die op fossiele brandstof rijden. Met als gevolg dat EA’s duizenden kilometers moeten rijden voordat ze die extra uitstoot compenseren.

Als je het voertuig in een vroeg stadium naar de sloop moet brengen, ben je vrijwel alle voordeel in termen van CO2-uitstoot kwijt,” zo stelde hij.

De meeste autofabrikanten stellen dat hun batterijpakketten te repareren zijn, maar slechts weinigen zijn bereid derden de batterijgegevens te verstrekken. Verzekeraars, leasemaatschappijen en autoreparatiebedrijven vechten in de EU al met autofabrikanten over toegang tot essentiële connected-car data.

Lauterwasser zei dat toegang tot batterijgegevens deel uitmaakt van die strijd. Allianz heeft bekraste batterijpakken gezien waarvan de cellen binnenin waarschijnlijk onbeschadigd zijn, maar zonder diagnosegegevens is zij genoodzaakt die voertuigen total loss verklaren.

In januari meldde Tesla’s CEO Musk dat de autofabrikant ontwerp- en softwarewijzigingen aan zijn voertuigen heeft aangebracht om de reparatiekosten en verzekeringspremies te verlagen.

Tesla-polis
Het bedrijf biedt Tesla-bezitters tegenwoordig in een dozijn Amerikaanse staten een eigen verzekeringsproduct met lagere tarieven.

Verzekeraars en industrie-experts merken ook op dat EA’s tot nu toe minder ongelukken hebben gehad dan traditionele auto’s, omdat ze voorzien zijn van talrijke nieuwe veiligheidsvoorzieningen

Berging van auto’s
Michael Hill van Synetiq (Doncaster) – het grootste bergingsbedrijf van het Verenigd Koninkrijk – stelt dat het aantal EA’s in de selectie-ruimte op de werf van het bedrijf de afgelopen 12 maanden explosief is gestegen. Van een dozijn per drie dagen naar wel 20 per dag. In de selectie-ruimte worden de wagens gecontroleerd om brandgevaar te voorkomen.
We hebben echt een grote verschuiving gezien en dat geldt voor alle fabrikanten,” aldus Hill.

Recycling nog niet mogelijk
Het Verenigd Koninkrijk heeft momenteel geen recyclingfaciliteiten voor EV-batterijen, dus moet Synetiq de batterijen uit afgeschreven auto’s halen en ze opslaan in containers. Bij Synetiq zijn de cellen en accu’s van honderden EA’s – en duizenden hybride auto’s opgeslagen. Hill schat dat zeker 95% onbeschadigd zijn en kunnen worden hergebruikt.

Premiestijgingen
De verzekeringspremies zijn voor EA’s zijn nu al duurder dan voor traditionele auto’s. Volgens online makelaar Policygenius is de gemiddelde Amerikaanse premie voor EA’s in 2023 2472 per jaar (206 dollar per maand).
Dat is 27% hoger dan voor een model met verbrandingsmotor.

Volgens Bankrate, een online uitgever van financiële publicaties, zijn Amerikaanse verzekeraars zich bewust van het feit “dat zelfs een klein ongeluk kan resulteren in schade aan het batterijpakket, terwijl de kosten om dit belangrijke onderdeel te vervangen meer dan $ 15.000 kunnen bedragen.

De kosten voor een vervangende accu voor een Tesla Model 3 kan kunnen oplopen tot 20.000 dollar, terwijl het voertuig in bij aankoop ongeveer 43.000 dollar kost, dat in de loop der tijd kan worden afgeschreven.

Ook Andy Keane, UK commercial motor product manager bij de Franse verzekeraar AXA, stelt “het vervangen van een EA-accupakket kan in economische zin zinloos zijn.”

Er is een groeiend aantal reparatiebedrijven gespecialiseerd in het repareren van EA’s en het vervangen van accu’s. In Phoenix, Arizona, heeft Gruber Motor Co zich vooral gericht op het vervangen van accu’s in oudere Tesla-modellen.

Maar verzekeraars hebben geen toegang tot de batterijgegevens van Tesla’s, dus geven zij de voorkeur aan een voorzichtige aanpak gekozen”, zo stelt eigenaar Peter Gruber.
De auto wordt dan total loss verklaard.

Een verzekeringsmaatschappij neemt het risico niet om later een rechtszaak te krijgen als er ooit iets met dat voertuig gebeurt omdat zij verzuimden dat total loss te verklaren,” aldus Gruber.

‘Pijnpunten’
De Britse regering financiert onderzoek naar “pijnpunten” van verzekeringen voor EA’s. Dat staat onder leiding van Thatcham, Synetiq en verzekeraars.

Onlangs aangenomen EU-accu-regelgeving gaat niet specifiek in op accu-reparaties, maar ze vroegen de Europese Commissie wel om normen vast te leggen “die stimuleren om onderhoud, reparatie en hergebruik te vergemakkelijken“, zei een bron bij de EU.

Repareerbare of vervangbare modules
Verzekeraars in de EU stellen dat ze weten hoe het probleem opgelost kan worden: batterijen maken in kleinere delen, of modules, die eenvoudiger te repareren zijn, en diagnostische gegevens openstellen voor derden om de gezondheid van de batterijcellen te bepalen.

Tony Cotto, directeur van auto- en acceptatiebeleid bij de National Association van Verzekeraars, stelt dat “de toegang van consumenten tot door het voertuig gegenereerde gegevens, de veiligheid van de bestuurder en de tevredenheid van polishouders verder zal verbeteren … waardoor het hele reparatieproces zal vergemakkelijken.

Het gebrek aan toegang tot kritieke diagnostische gegevens werd medio maart aan de orde gesteld in een class action die tegen Tesla was aangespannen in de U.S. District Court in Californië.

Verzekeraars stellen dat het uitblijven van maatregelen de consumenten geld gaat kosten.

8% van de schadelasten
Schade aan EA-batterijen maakt slechts een paar procent uit van de autoverzekeringsclaims van Allianz, maar 8% van de schadekosten in Duitsland“, stelt Lauterwasser.
De Duitse verzekeraars bundelen gegevens over voertuigschadeclaims en passen gewoon jaarlijks de premies aan.
Meer dan dat kunnen zij niet doen.

Als de kosten voor een bepaald model hoger worden, verhoogt dat het premieniveau omdat de rating omhoog gaat,” aldus Lauterwasser.

Bron : Insurance Journal
Vertaling : Hans van Ommen

(red) Feit blijft dat de automobilisten die een auto rijden met een verbrandingsmotor, uiteindelijk een hogere premie zullen moeten gaan betalen vanwege de schadelasten die veroorzaakt worden bij een aanrijding met een Elektrische Auto. Een ongeluk veroorzaken met als tegenpartij een vrachtwagen, kan immers ook meer schade tot gevolg hebben dan een aanrijding met een personenwagen.
Hoogste tijd voor transparantie over de resultaten die een verzekeraar boekt (premie/schade motorrijtuigen wa en casco).

GEEN REACTIES