Woning sneller verduurzaamd door hoge gasprijzen

Eigenaar woning sneller verduurzaamd door hoge gasprijzen
© Ulrike Leone, Pixabay

Gaan de gestegen gasprijzen woningverduurzaming een boost geven? Het lijkt er wel op. Bijna driekwart van de huiseigenaren maakt zich zorgen over de energieprijzen en bijna een vijfde neemt hierdoor (versneld) maatregelen.

Dit meldt Vereniging Eigen Huis na eigen onderzoek. Veel leden letten nu extra op het energieverbruik. Ondervraagden die wonen in een slecht geïsoleerde woning, beneden modaal verdienen of waarbij het energiecontract binnen een half jaar afloopt, maken zich het meeste zorgen.

Ruim twee derde van de leden bij wie de energierekening al omhoog is gegaan, of naar verwachting gaat stijgen, geeft aan dat de energiekosten oplopen met meer dan 75 euro per maand. Pikant detail: bij 17% van de leden die de gevolgen van de gestegen gasprijzen al merken, is de energieleverancier failliet.

De helft van de respondenten waarbij de energierekening al is gestegen wil het huis (verder) verduurzamen. Vooral de aanschaf van een (hybride) warmtepomp is populair, 40% heeft hiervoor plannen. Voordat de energieprijzen stegen had nog maar een derde daarvoor plannen.

Compensatieplan

Om de stijgende kosten enigszins te compenseren, kondigde het kabinet vorig jaar aan dat huishoudens korting krijgen op hun stijgende energierekening. Dit plan wordt positief ontvangen. Een ruime meerderheid van de VEH-leden denkt dat het helpt om de energierekening betaalbaar te houden. Meest positief zijn leden die wonen in een woning met energielabel E.

Subsidie

Ook heeft de overheid de voorwaarden van de subsidie op verduurzamingsmaatregelen aan de eigen woning – de Investeringssubsidie voor duurzame energie ofwel ISDE – per 1 januari verbeterd. Het subsidiebedrag voor isolatiemaatregelen en warmtepompen is verhoogd van 20 naar ongeveer 30 procent van de kosten. Daarnaast zijn de minimale oppervlakte-eisen verlaagd. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet een woningeigenaar binnen een jaar ten minste twee isolatiemaatregelen laten uitvoeren of één isolatiemaatregel combineren met een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Er is € 228 miljoen beschikbaar.