Een zesde woningeigenaren maakt zich zorgen om hypotheek

Ruim een zesde deel van de Nederlanders met een koopwoning maakt zich wel eens zorgen om de hypotheek. Vooral jongeren tot veertig jaar (30%) zijn hier gevoelig voor. Zij hebben vaak net hun eerste huis gekocht toen de prijzen op hun hoogtepunt waren en hebben nog niet veel afgelost. De oplossing: meer realtime inzicht in de hypotheek en de impact op het financiële plaatje. Dit komt naar voren uit onderzoek van Omniplan onder 1.118 woningbezitters.

Te weinig inzicht

Een belangrijke reden waarom huiseigenaren zich zorgen maken om hun hypotheek, is een gebrek aan inzicht. Bijna 60% zou dan ook graag een beter actueel inzicht willen hebben in de financiering van hun woning. Ouderen maken zich minder zorgen om de hypotheek, maar wel om hun totale financiële situatie.

“Veel starters hebben hun eerste huis tegen de maximale prijs gekocht, misschien zelfs overboden en nog amper iets afgelost”, zegt Maarten Boddeus, Directeur Product & Markt bij Omniplan. “Door berichten over hoge inflatie en stijgende energieprijzen is het logisch dat zij willen weten welke gevolgen dit heeft voor hun hypotheek en bijbehorende maandlasten. Maar ook ouderen kunnen zich zorgen maken; bijvoorbeeld over de gevolgen voor hun pensioen en de eventuele doorstroom naar een seniorenwoning.”

Van hypotheekadvies naar woonadvies

Waar de hypotheekadviseur in het verleden vooral een rol speelde bij het afsluiten van de hypotheek, zal hij in de toekomst veel meer een doorlopend inzicht moeten geven in ontwikkelingen die van invloed zijn op de financiële situatie. Een continu inzicht in het netto besteedbaar inkomen zou moeten helpen om de zorgen weg te nemen. Op de lange termijn betekent dit dat de consument een toekomstbestendig woonadvies krijgt. De rol van de hypotheekadviseur verandert hierdoor: hij zal meer aan actief klantbeheer moeten gaan doen.

Om tot een goed advies te komen, hebben de adviseurs gegevens nodig van hun klanten. Volgens het onderzoek is 42% bereid om persoonlijke gegevens te delen als ze hierdoor een beter advies krijgen. Een derde vindt het prima als het volledige hypotheektraject van advies tot afsluiten digitaal verloopt. Er is echter nog wel werk aan de winkel.

Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”

Bron: Omniplan