Een op vijf ondernemers neemt geen vakantie

geen vakantie voor ondernemer
© Px

De voorjaarsvakantie is van start gegaan, maar vakantie vieren of genieten van vrije dagen zit er voor bijna een op de vijf ondernemers (16%) niet in. Met name zzp’ers en klein-mkb’ers kiezen ervoor om niet op vakantie te gaan. Een op de drie (33%) zegt als ondernemer minder vaak met vakantie te gaan dan toen hij of zij in loondienst was.

Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. In het onderzoek werden 502 zzp’ers en mkb-ondernemers over hun ondernemerschap ondervraagd.

Werk-privébalans is ver te zoeken
Ook de vrijetijdsbesteding van ondernemers moet het vaak ontgelden. Voor bijna de helft (45%) gaat ondernemen vóór vrije tijd. Ondernemerschap blijkt ook in het privéleven zijn sporen achter te laten. De balans tussen werk en privé is iets wat veel ondernemers zorgen baat. Circa twee op de drie ondernemers (63%) zeggen dat de privésituatie weleens te lijden heeft onder het ondernemerschap. Groot-mkb’ers ervaren dit het meest (82%).

Een op de drie ondernemers (31%) vraagt zich af of hij of zij wel voldoende tijd besteedt aan de kinderen en 29% zet vraagtekens bij de aandacht voor zijn huwelijk. De disbalans in de werk-privé-situatie staat haaks op de verwachtingen van ondernemers bij het starten van een eigen bedrijf: van tevoren dacht 30% van de ondernemers daarmee privé en werk juist beter te kunnen combineren.

Groot mkb’ers stressen het meest
Een drukke werkweek kan zijn weerslag hebben op de gezondheid. De helft van de ondernemers (48%) maakt zich hier dan ook zorgen over. Ook de werkstress is iets waar een op de twee ondernemers over peinst. Groot-mkb’ers ondervinden dit het meest (60%).

Bron: Allianz