Winst Allianz Benelux daalt met 11%

Overstroming en eenmalige posten drukken op resultaat Allianz Benelux
© Allianz

De nettowinst van Allianz Benelux is in 2016 met ruim 11% afgenomen naar €167 mln. De premie-inkomsten van de verzekeraar daalden met 6% naar €3,2 mrd.

De premiedaling is te wijten aan het levenbedrijf (-11,3% naar €2 mrd), waar Allianz in het afgelopen jaar meer heeft ingezet op unit-linked-producten in plaats van producten met gegarandeerde rendementen. Dit effect was in het bijzonder merkbaar in België. In Nederland en Luxemburg was er een stijging van de levenpremies te noteren. Ondanks de aanhoudend lage rente heeft Allianz naar eigen zeggen zijn onderliggende technische winstgevendheid in zijn levenbedrijven op peil kunnen houden. De levenwinst steeg fractioneel naar €124 mln.

Bij het schadebedrijf stegen de premies met 5,9% tot ruim €1,2 mrd. De winstgevendheid van schade stond echter onder druk door de terroristische aanslagen in Brussel van 22 maart en de gevolgen van het noodweer begin afgelopen zomer, met een totale schade van €31 mln. De combined ratio steeg van 96,2% in 2015 naar 98,1% afgelopen jaar. Zonder deze exceptionele gebeurtenissen was de combined ratio volgens Allianz verbeterd tot 95,0%. Dit ondanks teleurstellende prestaties bij Motor en Volmachten, hoewel deze onderdelen wel beter presteren dan het marktgemiddelde, aldus Allianz. In totaal nam de winst van het schadebedrijf met een kwart af naar €81 mln.

Bron: Allianz Benelux