Drones in de bouw: een risico?

copyright Pixabay

Drones zullen op termijn in de bouwsector een belangrijke rol gaan spelen. Welke risico’s zijn er en wat betekent dat voor verzekeraars?

Op dit moment worden drones al gebruikt om voorraadopslag te meten, de voortgang van een bouwproject te monitoren en om ongelukken te onderzoeken, aldus de Amerikaanse verzkeraar Liberty Mutual Insurance. Drones kunnen gevaarlijke taken van werknemers overnemen en daarmee de kans op ongevallen verkleinen. Aannemers zullen zich wel bewust moeten zijn van de huidige regelgeving voor onbemande vliegtuigjes en van de potentiële risico’s van drones en manieren om ongelukken en claims te voorkomen, stelt de Amerikaanse verzekeraar

Nu de prijzen van drones sterk dalen, wordt het apparaat steeds breder beschikbaar. In de VS zijn vorig jaar al 4,2 miljoen drones verkocht volgens Liberty Mutual. De Amerikaanse regelgeving vereist dat drones met een gewicht van 25 kg moeten worden geregistreerd en dat de bestuurders moeten worden getest. Bovendien vereist regelgeving dat drones altijd zichtbaar moeten zijn, dus ofwel overdag moeten vliegen of gedurende nachtelijke uren mits de drone voldoende verlicht is. Een ‘pre-flight-assessment’ moet mogelijke risico’s vaststellen.

De operationele risico-exposure voor drones behelst onder meer het verwonden van ‘derde partijen’, het schenden van privacy en cyberaanvallen. Dit zijn risico’s die verzekerd kunnen worden. Liberty Mutual stelt dat een droneverzekering op het vlak van aansprakelijkheid afwijkt van bijvoorbeeld een motorrijtuigenverzekering. Aannemers kunnen volgens Liberty drones verzekeren met een ISO-algemene aansprakelijkheidspolis, maar moeten daar wel aansprakelijkheid voor onbemande vliegtoestellen aan toevoegen.

Bron: businessinsurancenews.com

GEEN REACTIES