AFM: risico’s crowdfunding onderschat

AFM waarschuwt voor risico's crowdfunding
© Px

Een deel van de consumenten onderschat de risico’s van crowdfunding. Dat zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van de eerste uitkomsten in een evaluatie van de crowdfundingvoorschriften die per 1 april zijn geïntroduceerd.

De consument vindt de risicokwalificatie die het crowdfundingplatform aan een project geeft, belangrijk. Maar de investeerder moet zelf ook een gedegen analyse doen, benadrukt de AFM. Tegelijkertijd vormt dit voor de AFM aanleiding om scherper te kijken naar de wijze waarop de platformen projecten beoordelen en hoe ze klanten daarover informeren.

De AFM raadt consumenten aan maximaal 10% van hun vrij belegbaar vermogen in crowdfunding te investeren en dit te spreiden over meerdere projecten.

Met de consumentenonderzoeken wil de AFM de effectiviteit van het toezicht op de crowdfundingsector en de werking en voorschriften verbeteren. De rapportage van de volledige evaluatie wordt in het voorjaar van 2017 verwacht.

(AFM)