DNB brengt cloudcomputing dichterbij

DNB heeft afspraken gemaakt met Microsoft waardoor cloud-serviceproviders kunnen voldoen aan de Wft-uitbestedingsregels.

Veel verzekeraars willen activiteiten uitbesteden via cloudcomputing. Tot voor kort was dit niet toegestaan omdat cloud-serviceproviders niet voldeden aan de Wet financieel toezicht (Wft). DNB heeft recent met provider Microsoft afspraken gemaakt, zodat verzekeraars wel aan de regelgeving voor uitbesteding kunnen voldoen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden.

DNB: “Niet alle digitale gegevens die je gebruikt, hoef je op de eigen server te bewaren. Je kunt dit ‘bewaren’ uitbesteden aan cloud-serviceproviders. Voordeel van cloudcomputing is dat je niet zelf servercapaciteit hoeft te beheren en dat je meer flexibiliteit hebt in de toegang tot je gegevens.

Wij willen toezicht houden op de bedrijfsvoering van cloud-providers wanneer zij gegevens bewaren van verzekeraars. In hun contracten met verzekeraars stelden providers echter voorwaarden aan de frequentie van het toezicht door ons. Dit is in strijd met de Wft, waarin staat dat wij onbeperkt bij providers de bedrijfsvoering mogen controleren.

Microsoft gaat de cloud-contracten met verzekeraars aanpassen, zodat ze voldoen aan de Wft. Wij mogen daardoor te allen tijde bij Microsoft onderzoek doen op de plek waar data van een verzekeraar zich fysiek bevinden. Met andere cloud-serviceproviders voeren we nog gesprekken over hun contracten. Deze gesprekken zijn nog niet afgerond.

Verzekeraars kunnen nu daadwerkelijk gebruikmaken van cloudcomputing en daarmee profiteren van de voordelen. Zo kunnen verzekeraars werken met Microsoft Office 365, waarbij de Office-applicaties zich in de cloud bevinden en gebruikers gemakkelijk bestanden kunnen delen. We rekenen erop dat verzekeraars een goede risicoanalyse maken, wanneer ze activiteiten willen uitbesteden in de cloud.”

Op 6 december 2011 stuurde DNB een circulaire waarin zij de uitbestedingsregels samenvat. In 2012 werd een symposium georganiseerd over cloudcomputing. De sheets van dit symposium kunt u hier downloaden.