Ditzo betaalde Independer 175 euro per autoverzekering

Als uitkomst van een recent onderzoek berichtte Ditzo dat vergoedingen tot 200 euro per autopolis aan een vergelijkingssite geen uitzonderingen zijn.

Nu publiceert de verzekeraar als bewijs van deze stelling een factuur die zij in januari van Independer ontving. Ditzo voegt daar op Facebook aan toe dat die factuur geen 1 april-grap is.

Uit de factuur blijkt dat Independer aan Ditzo voor ‘commissievergoedingen Auto’ een bedrag van € 23.800 in rekening brengt. Het betreft de maand december 2014 en gaat om een vergoeding van 136 posten à € 175 per stuk.

Ditzo heeft de contracten met vergelijkingssites on hold gezet en herziet deze overeenkomsten. “De vergoeding die een verzekeraar betaalt aan vergelijkers moet in balans en uitlegbaar zijn aan de consumenten. Uiteindelijk betaalt de consument de rekening”, blijkt de maatschappij tot inkeer te zijn gekomen. Directeur Bob Stehmann legt dit in het blad MarketingTribune nader uit: “Ditzo vraagt zich nu af of de vergelijker wel voldoende waarde toevoegt. De prijzen die worden gerekend voor een eenvoudige prijsvergelijking zijn hoog en leveren wat ons betreft onvoldoende toegevoegde waarde op voor de klant. Daarom hebben wij besloten om deze samenwerking tijdelijk stop te zetten voor schadeverzekeringen.”

Independer heeft eerder gezegd zich in het onderzoek niet te kunnen vinden: “Wij werken voornamelijk met doorlopende vergoedingen. De gemiddelde hoogte van die vergoedingen tonen wij op onze website.” Independer communiceert een gemiddelde vergoeding van € 58 per jaar voor een autoverzekering.

Ditzo rekent voor hoe Independer aan dat bedrag komt:

“De redenering die Independer heeft bij dit bedrag is dat zij € 58 per jaar rekenen. Ditzo betaalt echter meteen € 175 voor iedere nieuwe klant via Independer.
Op het moment dat een verzekeringnemer niet jaarlijks proactief wordt benaderd door een vergelijker om op basis van prijs voor een andere verzekeraar te kiezen, zou de redenering van Independer kunnen kloppen.

Zij gaan uit van een gemiddelde klantduur van drie jaar. Dus € 175 / 3 = € 58,33. Simpel toch?

Op basis van jarenlange ervaring zien wij echter dat ook bijzonder tevreden Ditzo-klanten zich jaarlijks kunnen laten verleiden door vergelijkers. Begrijpelijk vanuit de vergelijker, omdat een groot deel van hun verdienmodel hierin schuilt. Hierdoor is echter het bedrag van € 58 wel heel bescheiden gerekend.”

Hoe dan ook blijft het feit dat de adviseur die de voor de klant best passende autoverzekering – qua prijs én voorwaarden – zoekt er qua provisie of qua betaling door de klant in verhouding tot de vergelijkingssites bekaaid van af komt. Zo lang schadeprovisies en affilatevergoedingen niet onder de ‘inducementregels’ vallen zal in deze situatie weinig veranderen. Mede daarom vroeg Findinet zich onlangs af of onder deze marktomstandigheden het provisieverbod nog wel in het belang is van de schadebemiddelaar.