Digitale hulp laat klanten met aflossingsvrije hypotheek financiële scenario’s zien

© Pixabay

Lloyds Bank start met een digitale rekenhulp om klanten met een aflossingsvrije hypotheek te stimuleren de scenario’s voor hun toekomstige financiële situatie te verkennen.

Lloyds Bank gaat klanten met een aflossingsvrije hypotheek actief benadere . De digitale rekenhulp, ontwikkeld in samenwerking met Stater, helpt hen inzicht te krijgen in de toekomstige betaalbaarheid van hun woonlasten.

Realistische berekening
De rekenhulp is te vinden in de persoonlijke ‘Mijn Hypotheek’-webomgeving van de klant. De tool richt zich vooral op de mogelijkheid om de woonlasten na pensionering of einde van de looptijd van de hypotheek te kunnen blijven betalen. Na invulling van inkomens- en pensioengegevens alsmede vermogen en financiële verplichtingen, krijgt de klant een realistische berekening van zijn (toekomstige) financiële situatie voorgelegd. Vervolgens wordt grafisch weergegeven bij welke leningdelen potentieel problemen kunnen optreden met de betaalbaarheid.

Betaalbaarheidsproblemen
Wanneer de klant constateert dat in de toekomst mogelijk betaalbaarheidsproblemen ontstaan, dan wordt hij gestimuleerd om via verschillende opties te onderzoeken welke oplossing het beste past bij zijn situatie, wensen en voorkeuren. De klant heeft dan de mogelijkheid om te kiezen voor eenmalige of periodieke terugbetaling of aanpassing van de hypotheek en kan daar nu al mee beginnen. Als de klant advies nodig heeft, verwijst Lloyds Bank naar het onafhankelijk intermediair.

Tom Starink, Head of Marketing & Business Development: “Uit testen blijkt dat inzichtelijk maken welke keuze welke gevolgen heeft, klanten stimuleert om het onderwerp ‘aflossingsvrije hypotheek’ positief te benaderen”.

Bron: Lloyds Bank