DGA-campagne van Legal & General

Legal gaat een intensieve voorlichtingscampagne voeren, om de bewustwording te vergroten over de komende veranderingen rondom pensioen in eigen beheer.

Het gaat om een omvangrijke markt, merkt Legal & General op. “Op dit moment zijn er ruim 150.000 DGA’s. Hiervan is circa de helft jonger dan 50 jaar. Veel DGA’s benutten de fiscaliteit van Eigen Beheer. De fiscale waarde hiervan wordt geschat tussen de 50 à 70 miljard euro. De verwachting is dat in de komende weken Staatssecretaris Wiebes wijzigingen van de fiscale regels rond het Eigen Beheer bekend gaat maken. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben. Los van deze wijzigingen blijkt in de praktijk dat veel DGA’s geen goed inzicht hebben in de eigen pensioensituatie.”

Behoefte aan advies

De financiële situatie van de DGA is vaak complex. Financiële reserves voor de oudedagsvoorziening worden vanuit verschillende bronnen opgebouwd. De ervaring leert dat veel DGA’s onvoldoende zicht hebben wat deze bronnen in totaal aan oudedagsvoorziening opleveren. Daarnaast ontbreekt inzicht in het grote verschil tussen de fiscale reserve en de commerciële reserve van het pensioen in Eigen Beheer.

Bij wijziging van de fiscale regels rond Eigen Beheer gaat de behoefte aan advies sterk en acuut stijgen. Naar het oordeel van Legal & General doen financieel adviseurs er verstandig aan om zich tijdig voor te bereiden op deze adviesbehoefte.

NOVA Top aangescherpt

Legal & General heeft met het oog op de vele gesprekken die adviseurs in de komende maanden met DGA’s gaan voeren, specifiek voor deze doelgroep de NOVA Top pensioenverzekering aangescherpt. Over elke €22.500 krijgt de DGA eenmalig 0,5% extra rendement. Daarnaast biedt Legal & General binnenkort een volledige 3% staffel waardoor een hogere pensioenopbouw mogelijk is.

Voorlichtingsmateriaal

De verzekeraar biedt via het intermediair een E-book aan waarmee DGA’s zich verder kunnen oriënteren op het onderwerp pensioen. Ook is er voor de adviseurs een toolkit samengesteld waarin de diverse opties voor de DGA worden gepresenteerd. Dit als leidraad voor de gesprekken. Daarnaast biedt de maatschappij de adviseur een informatieve video waarin DGA-advies wordt behandeld. Op de adviseurssite wordt deze content overzichtelijk gepresenteerd.

DGA’s meer bewust van kwetsbaarheid eigen pensioenregeling

“Veel DGA’s zijn zich in de afgelopen jaren bewuster geworden van de kwetsbaarheid van hun pensioenopbouw”, aldus drs. Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General. “De langdurige recessie heeft bij velen de verwachte aangroei van de pensioenopbouw belangrijk vertraagd. De lage rente heeft het rendement van de opgebouwde reserves onder druk gezet. Voorts zien veel ondernemers dat hun bedrijfsmodel onder druk komt te staan door de digitalisering van de samenleving. Allemaal omstandigheden waar DGA’s in het verleden geen rekening mee hebben gehouden. Financieel adviseurs hebben een belangrijke taak om DGA’s te helpen beter inzicht te krijgen in hun financiële situatie. Met name bij DGA’s jonger dan 50 jaar kunnen nog de nodige maatregelen worden genomen om teleurstelling op de pensioendatum te voorkomen. Adviseurs zullen de komende tijd vermoedelijk veel vragen krijgen van DGA’s over de veranderingen rond hun pensioenopbouw. De behoefte aan professioneel financieel advies is evident”, aldus Dolders.