Delta Lloyd Bank heeft beleid hypotheekverstrekking niet veranderd

FD en BNR berichtten dat DL Bank vrijwel alleen nog NHG-hypotheken verstrekt. Ons acceptatiebeleid is niet veranderd reageert Delta Lloyd.

BNR suggereerde dat de bank rechtstreeks ingaat tegen het beleid van DNB. President Klaas Knot pleitte onlangs namelijk voor het verlagen van de druk van de NHG op de schatkist. “Het is voor het eerst”, aldus de radiozender, “dat een geldverstrekker openlijk aangeeft de situatie op de Nederlandse woningmarkt gevaarlijk te vinden.” BNR refereert hiermee aan een uitspraak van Niek Hoek in het Financieele Dagblad.

FD-journalist Cor de Horde: “Delta Lloyd zegt overigens dat het geen harde eis is dat mensen een hypotheek afsluiten met NHG. Maar de tarievenlijst van Delta Lloyd leert anders: je bent een dief van je eigen portemonnee als je een hypotheek wilt zonder NHG, want klanten krijgen een rentekorting van 0,55 procent. Maar als het aantal hypotheken met een NHG is gestegen van 30/40 procent naar 80 procent is Delta Lloyd natuurlijk niet de enige bankverzekeraar die, om welke reden dan ook, steeds vaker een hypotheek met NHG verschaft.” ING en Rabobank zeggen tegen het Financieele Dagblad dat het beleid rond het NHG en het meebrengen van eigen geld niet is veranderd.

Delta Lloyd zegt tegen Findinet hetzelfde: “Delta Lloyd hecht eraan te benadrukken dat er geen sprake is van een herziening van het beleid over het verstrekken van hypotheken.

Bij Delta Lloyd zijn alle klanten welkom, zowel klanten die een hypotheek met een Nationale Hypotheek Garantie willen afsluiten, als klanten die een hypotheek zonder NHG willen.
Delta Lloyd verstrekt iedereen met voldoende kredietwaardigheid een hypotheek. Met of zonder NHG. Voor hypotheken zonder NHG en een hogere ‘loan to value’ heeft Delta Lloyd haar beleid niet aangepast. We houden ons vanzelfsprekend aan de door ons onderschreven Gedragscode Hypothecaire Financieringen.

Door de politieke keuze om de NHG-norm te verruimen naar 350.000 euro is het aandeel van hypotheken met een NHG gestegen naar 80%. Logischerwijs is ook bij ons het aandeel van hypotheken met een NHG toegenomen. Daarnaast spelen wij natuurlijk in op de gegroeide markt voor hypotheken met een NHG. Delta Lloyd heeft voor dit segment een scherpe prijsstrategie.”

Delta Lloyd Bank distribueert haar producten via het intermediaire kanaal. “We zien dat de klant samen met de adviseur kiest voor zekerheid in combinatie met de scherpere tarieven.”