Dekkingsgraden pensioenfondsen lager door aandelenverliezen

De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand augustus met 2 procentpunt gedaald van 104% naar 102%.

Forse verliezen op de wereldwijde aandelenmarkten zijn hier de oorzaak van. Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt.

De beleidsdekkingsgraad is in de maand augustus gedaald tot 106%. Hiermee is nog net geen sprake van een dekkingstekort en is er ook nog geen direct gevaar op pensioenkortingen. Het is echter wel vier procentpunt onder de grens om te kunnen indexeren.

Aandelenverliezen

De voornaamste reden voor de daling van de gemiddelde dekkingsgraad is een wereldwijde daling van de aandelen. “Met name vorige week was de paniek groot, onder aanvoering van de dalende Chinese beurs,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. De grootste verliezen werden geleden in de portefeuille met aandelen in opkomende landen (-11%). Ook op de ontwikkelde markten waren de verliezen echter aanzienlijk. Zo daalden Europese aandelen met 8%, Noord-Amerikaanse aandelen met 7% en Aziatische aandelen met 10%. Per saldo verloor het gemiddelde pensioenfonds in augustus 8% op de aandelenportefeuille.

Rentestijging onvoldoende

Tegenover de daling van de aandelenkoersen stond een lichte rentestijging. Dat leidde tot een afname van de waarde van de verplichtingen met 2,1%. De vastrentende waardenportefeuille nam door de rentestijging met gemiddeld 1% af. De rentestijging was echter onvoldoende om de verliezen op de beleggingsportefeuille te compenseren.