‘Dekking cyberverzekering verschuift naar businessuitval’

© Pixabay

De dekking van cyberpolissen lijkt zich steeds meer te focussen op de onderbreking van de bedrijfsactiviteiten als gevolg van een cyber incident.

Deze conclusie kwam naar voren tijdens de 30e jaarlijkse Professional Liability Underwriters Society Conference in het Amerikaanse Atlanta, waarover Business Insurance bericht. Volgens de sprekers op de conferentie verandert de aard van de dreiging van een cyberincident en daarmee ook de dekking. Was deze dekking aanvankelijk meer gericht op een hack van buiten en de veiligheid van de IT-systemen, tegenwoordig is er veel meer aandacht voor het compleet uitvallen van operationele systemen vanwege een hack of cyberaanval, aldus vertegenwoordigers van onder meer Travelers Cos en van Clyde & Co.

Wel benadrukken de marktspecialisten bij ‘business interruption’ de verschillen tussen enerzijds onderbreking vanwege fysieke redenen zoals brand of storm en onderbreking door een cyberincident. Bij schade aan gebouwen of productielocaties door brand, kan de termijn van de onderbreking zomaar oplopen tot een maand. Bij cyberincidenten is dit vaak veel korter, meestal niet langer dan twee weken, stelt een underwriter van Beazly.

Klanten bewust maken van dit verschil in schade en dekking is een taak die verzekeringsmakelaars nu op zich nemen. Dat vinden brokers best een uitdaging, aldus een makelaar van AmWINS. ‘Het gaat er dan uiteindelijk om hoe je dit verschil concreet oppakt in termen van aansprakelijkheid, oorzaken en dekkingsperiode en hoe je dit als verzekeraar vertaalt in een polis.’

Bron: Business Insurance

GEEN REACTIES